Nehoda se stala okolo půl třetí ráno. "Tahač s cisternou, který převážel živočišné uhlí, havaroval v pravém jízdním pruhu," uvedla Straková s tím, že místo bylo až do sedmé hodiny ranní průjezdné pouze levým pruhem.
Souprava tahače Mercedes s cisternovým návěsem sjela na 13. kilometru ve směru z Brna do Břeclavi z vozovky do příkopu, kde se návěs utrhl a převrátil na bok. Utržená a vzpříčená cisterna ještě zezadu narazila do tahače a poškodila ho. Z poškozené nádrže tahače vytekla nafta.
Hasiči podle dokumentace k nákladu zjistili, že cisterna převážela z Německa do Maďarska 25 tun uhelného prachu. "Pro případ úniku obsahu cisterny nebo žhnutí či vznícení uhelného prachu hasiči okolo místa havárie vytyčili nebezpečnou zónu. Pro případné hašení připravili hadice s vodou, pěnou a práškem. Proraženou palivovou nádrž provizorně utěsnili tmelem," řekla mluvčí hasičů Jaroslav Haid. Do půdy pod tahačem podle odhadu uniklo a vsáklo zhruba 300 litrů nafty.
Přečerpávání uhelného prachu do přistavené náhradní cisterny se bez rizika vznícení uhelného prachu nepodařilo a přivolaní odborníci během dne rozhodli, že cisternu bude nutné vyprostit i s nákladem 25 tun uhelného prachu. Před 14. hodinou pracovníci vyprošťovací firmy zahájili práce k oddělení havarovaného tahače od vzpříčeného cisternového návěsu. Tahač se oddělit nepodařilo a těžká technika byla nasazena k vyproštění cisterny. Hasiči průběžně termokamerou monitorovali teplotu cisterny. Pokud by teplota přesáhla 55 stupňů Celsia, byli připraveni plášť cisterny ochlazovat vodou.
Před 15. hodinou se pracovníci vyprošťovací firmy snažili pomocí pneumatických vaků a dvou jeřábů cisternu nadzvednout. Vytáhnout soupravu z příkopu se opět nezdařilo a k zásahu byl povolán třetí vyprošťovací jeřáb. Krátce před devatenáctou hodin začal podle Haida další pokus o bezpečné zvednutí cisterny z příkopu a převrácení zpět na kola pomocí tří jeřábů a pneumatických vaků. "Cisternu se po několika minutách podařilo bez poškození vytáhnout z příkopu a postavit zpět na kola," konstatoval mluvčí hasičů.
Podrobná kontrola cisterny nepotvrdila žádný únik uhelného prachu z nádrží. Odtažení havarované cisterny zajistili pracovníci vyprošťovací firmy. Specialisté firmy k odstraňování následků ekologických havárií odtěží zeminu kontaminovanou únikem ropy z tahače a zajistí její ekologickou likvidaci. Po 19. hodině začalo vyprošťování havarovaného tahače.
Nehoda omezila provoz dálnice ve směru na Břeclav. Od nočních hodin zůstal průjezdný jen jeden jízdní pruh. Po dobu vyprošťování havarovaného tahače policisté kvůli pohybu těžké techniky před 14. hodinou dálnici uzavřeli nejdříve ve všech jízdních pruzích ve směru na Břeclav a po 15. hodině také ve směru z Břeclavi na Brno. Dopravu policisté odkláněli v Hustopečích a v Blučině. V obou směrech před odklonem se na dálnici tvořily dlouhé kolony vozidel. Další kolony se tvořily na objížďkové trase, zejména v Židlochovicích.
V 19 hodin se provoz na dálnici ve směru z Břeclavi do Brna podařilo zcela obnovit.