Umístění: Společnost Zájmová sdružení Slavkov bude patřit unikátním veteránům

Slavkov bude patřit unikátním veteránům

Slavkov hostí unikátní veterány…
Nadšenci ve stylových kostýmech, dobová hudba, ale zejména nablýskané karoserie stovek historických vozidel, opravdových „dědečků automobilů“, čekají na návštěvníky 16. ročníku Oldtimer Festivalu, který se uskuteční 27. června na zámku ve Slavkově u Brna.  
„Očekáváme unikátní vozy z Francie z let 1904 - 1907, expozici závodních vozů české provenience z období po válce a také parní motocykl i automobil. Takové stroje nejsou nikde v Evropě ke shlédnutí v tak široké škále,“ uvádí Miroslav Gomola,  ředitel festivalu s tím, že letos očekává minimálně šest stovek historických vozidel. 

Slavkov - sraz veteránů

 
„Setkání je co do počtu účastníků a vystavovatelů v jednom dni jedno z největších v Evropě. Budou vystavena vozidla ze všech segmentů dopravy od balonu, kočáru, přes páru, sportovní a závodní stroje až po současné dopravní prostředky,“ dodává Gomola.

Podle organizátorů míří na setkání na Slavkovský zámek historická vozidla opravdu z celého světa. „Struktura účastníků je dostatečně pestrá. Kromě těch ze zemí Evropské Unie uvítáme pravidelné návštěvníky z Anglie, Nového Zélandu i USA. Nejvzdálenějším účastníkem festivalu byl Jerry Kabilka z Kalifornie, stejně jako Chris Forley nebo Garry Hanam z Nového Zélandu,“ hodnotí Gomola předchozí ročníky a podotýká, že počet historických vozidel se v posledních letech pohybuje v rozmezí 560 - 790 kusů a nových účastníků stále přibývá.


Stále ještě nejste rozhodnuti, zda se do Slavkova vypravit? Zaváhání se nemusí vyplatit, podobnou sbírku veteránů-krasavců z doby, kdy Enzo Ferrari ještě chodil v plenkách a Henry Ford byl mladík, totiž jen tak někde neuvidíte. „Toto výjimečné setkání patří k nejvýznamnějším akcím tohoto druhu pořádaným vůbec. Kde jinde v Evropě můžete shlédnout historii dopravy v kontextu dvou století, počínaje koňským spřežením přes parní povozy až po současné sportovní automobily a motocykly?“ ptá se Gomola.

 

veteráni

 

Kromě přehlídky historických vozidel čeká na návštěvníky, jejichž počet se každoročně pohybuje kolem třinácti tisíc, samozřejmě i bohatý doprovodný program. Na letošním šestnáctém ročníku Oldtimer Festivalu ve Slavkově u Brna byste tedy rozhodně neměli chybět!

(tof)

 

Foto: AGM CZ, s.r.o.

Program setkání:
  • Setkání sběratelů a výstava historických vozidel
  • Sportovní a závodní vozy
  • Soutěž elegance
  • Burza náhradních dílů a vozidel
  • Doprovodný program pro celou rodinu

Letos již po šestnácté aneb z historie festivalu Oldtimer


Poprvé to bylo v roce 1994, přesněji 25. června. Toho dne se na zámek v Holešově sjelo takřka 800 majitelů historických vozidel a diváků, aby si vychutnali Oldtimer Fest 1994, poprvé pořádaný zakladatel Mirkem Gomolou jako fyzickou osobou. Od té doby se Oldtimer festival pořádá nepřetržitě každým rokem, takže nám nedá příliš práce spočítat, že ten letošní bude šestnáctým. Bylo to v roce 1994, řeklo by se takřka pět let po Sametové revoluci, ale pokud na ty časy zavzpomínáme, zjistíme, jak daleká cesta čekala náš novodobý, samostatný český stát, ale především náš národ k návratu k demokratickým principům. Přitom lze suše konstatovat, že tato pouť zatím zdaleka není u svého cíle. Pokrok je významný, nicméně nedostatečný.
Ale zpět k Oldtimer Festu, nebo spíš Oldtimer Festivalu, jak tuto akci známe od roku 1995. šestnáctý ročník, jenž nás čeká již za pár měsíců, si zaslouží rekapitulaci. Díky tomu snad lépe pochopíme současné postavení této akce ve společnosti evropských veteránských setkání, ale rovněž starou moudrost, že bez minulosti není budoucnosti. Zalistujme proto poněkud omšelými vydáními magazínu TIPpro oldtimer z poslední dekády dvacátého století a připomeňme si onu nezapomenutelnou dobu počátků novodobé české veteránské scény.

veteráni


Sobota 25. června roku 1994 přivítala na zámecké zahradě v Holešově účastníky zcela nového druhu veteránské akce krásným počasím. Příjemně překvapila účast celkem 77 vozidel roku výroby do 1945! Přítomní tehdy kromě přehlídky zajímavých historických vozidel také burzu automobilií a dílů, jež je od té doby až do dnešních dnů pravidelným a jedinečným místem k setkávání příznivců historie. Již z prvního ročníku Oldtimer Festu byl pořízen videozáznam.

Také setkání pořádané v roce 1995 se uskutečnilo v prostorách holešovského zámku a jeho jádrem byla přehlídka historických vozidel (nakonec se jich sjelo celých 147) a burza. První červencový den toho roku se účastníci začali sjíždět již o půl šesté ráno! Počasí bylo opět skvělé a novinkou se stalo zařazení ankety MISS moto a auto, v níž prostřednictvím kuponů hlasovali návštěvníci o strojích, které se jim líbily nejvíce. Už už se zdálo, že ocenění pro nejvzdálenějšího účastníka připadne k rukám Chrise Morleye z Floridy, ale nakonec jej s náskokem několika set mil získal krajan Jerry Kabilka se svým Rolls - Roycem. Před polednem byly vyhlášený výsledky ankety MISS a vše spělo ke startu cílové jízdy. Jejím utajeným cílem byl kouzelný hrad Helfštýn, dodnes pevně sepjatý s veteránským hnutím. Oldtimer Festival 1995 navazoval na Memoriál Ing. Vladimíra Sobka, k němuž se však již většina účastníků nestihla připojit.

I přes zprvu nevlídně působící počasí přivítalo účastníky třetího Oldtimer Festivalu, pořádaného 29. 6. 1996 opět v Holešově, pěkným počasím. Na zámek se sjelo na 180 historických vozidel, jež si přišlo prohlédnout více než 3 000 návštěvníků. Zazářily zde třeba závodní Aero 1000 J. Koblihy nebo krásné Aero 30 bratří Mašků. Nezapomenutelným zážitkem se pro většinu zúčastněných stalo představení dokonalé repliky parního kočáru Virgini Bordino z roku 1836 mistra Antonína Pavelky. Kromě soutěže elegance se jela také soutěžní jízda tzv. Zámecký okruh, k vyhlášení výsledků však nedošlo, neboť nepřesvědčivě sálající slunce nakonec přemohl vytrvalý déšť. Vězte tedy, že v soutěži elegance zvítězili J. Procházka se svým Aerem 30 a V. Vidrma na Walteru 750 z roku 1923. V soutěžní jízdě si nejlépe vedli v kategorii do roku výroby 1940 Pavel Rek s Tatrou 57 a pan Satola se strojem Praga 500, ve třídě novějších strojů to byli M. Závada s Tatrou 87 a S. Borovec na ČZ 175. Také v roce 1996 vznikl o Holešovském setkání rozsáhlý videodokument.

Po všech stránkách vskutku rekordním byl holešovský Oldtimer Festival 1997, jenž probíhal poslední červnový víkend. První účastníky přivítal zámecký park již v pátek odpoledne, další se sem sjížděli během večera a noci a nejsilnější nápor započal v sobotních velmi časných ranních hodinách. Už v pátek dorazila například výprava z Holandska a před půlnocí se objevil zelený roadster Gordon, novodobý „veterán“, se svým duchovním otcem ing. Frimlem za volantem. Kromě soukromých vystavovatelů do Holešova zavítaly také výpravy Technického muzea v Kopřivnici, kteří přivezli svůj legendární Präsident, dealerství britských malosériových vozů Marcos nebo společnost Ecorra, jež se zde prezentovala například dokonale renovovaným strojem Tatra 30. O unikátní stroje rozhodně nebyla nouze. Zazářili také Evžen Majoroš s impozantním Mercedesem 540 K, Karel Loprais na Tatře 805 v expediční úpravě Hanzelky a Zikmunda nebo pan Eliáš s Talbotem Lago. Před sobotním polednem došlo na vyhlášení Miss Elegance a tanečního souboru. To již pořadatelé napočítali na 260 registrovaných vozidel a více než čtyři tisícovky návštěvníků. Ve 13 hodin vyrazili účastníci v čele s Präsidentem k jízdě pravidelnosti. V ní se nejlépe umístili Tomáš Langer na Nortonu ES 2, Stanislav Kozmín s MGB a ve zvláštní kategorii pak Stanislav Šobáň se svým hasičským speciálem Praga RN. V divácké anketě Miss Elegance právem zvítězili Evžen Majoroš na kompresorovém Mercedesu a Václav Slovák s jedinečnou Čechií. Také tehdy byla významnou částí podniku rozsáhlá burza.

veteráni


První polovinu roku 1998 zaměstnávaly vydavatelství magazínu TIPpro Oldtimer, kromě pravidelného sestavování měsíčníku a neperiodických publikací s tématikou motoristické historie, přípravy na páté, jubilejní Mezinárodní setkání sběratelů a historických vozidel Oldtimer Festival 1998. Poslední červnový víkend se tak zámek v Holešově stal opět jedním z center evropské veteránské scény. Už v pátek ve čtyři hodiny odpoledne dorazil Hans Lipskoch po vlastní ose na svém motocyklu Ural, díky svému 1 100 km dlouhému výletu obdržel nakonec ocenění pro nejvzdálenějšího účastníka srazu. Od té doby se zdál být proud přijíždějících vozidel takřka nekonečný, a to i během celé noci. Do Holešova se sjely takové skvosty, jako například Mercedes 190 SL Miroslava Ledra, BMW R5 Pavla Malaníka, voituretta Laurin & Klement Aloise Samohýla, Škoda Rapid Six Jozefa Duchoně, Ardie SS 31 Luďka Valenty nebo Daracq Dr. Jana Polcera. Ráno se však počasí změnilo a spustil se vytrvalý déšť. I když kolem poledne ustal a na obloze počalo svědomitě a nerušeně konat svoji práci slunce, travnaté plochy zámku byly proměněny v jednolitou bažinu. Ke zklamání všech tak musela být zrušena soutěž pravidelnosti, protože vzhledem k promoklému podloží nebylo možno odstartovat dvě stovky strojů a bezpečně je opět umístit v zámecké zahradě.

Poslední červnový víkend roku 1999 se v Holešově konal již šestý ročník Oldtimer Festivalu. A opět byl rekordním. Během pátku a soboty se na historická vozidla přijelo podívat bezmála 11 000 návštěvníků, kteří se měli možnost seznámit s nabídkou jedné z nejrozsáhlejších burz dílů a automobilií v české historii. Unikátním podnikem bylo konání tzv. cílové jízdy, během níž přihlášení účastníci společně startovali z vytipovaných čtyř míst na Moravě s kurzem na Holešov. Těmito místy byly čerpací stanice Avia, jejíchž provozovatelé ochotně a velkoryse poskytli potřebné zázemí. Během rána tak dorazilo na 150 přihlášených posádek, které zaplnily celou pravou část zámecké zahrady. Mezi vozy se objevily také Wikov 35 L. Nováka nebo unikátní Tatra 75 s dvoudveřovou sportovní karosérií D. Klímy. Příjemnou tradicí Oldtimer Festivalu, nepřerušenou ani v roce 1999, byl bohatý doprovodný program, zahrnující třeba dechovou hudbu nebo vystoupení mažoretek. O renomé této akce vypovídal velký zájem osobně zúčastněných sponzorů, ale také místní samosprávy, díky němuž jednu z hlavních cen předával starosta města Holešov. Vyvrcholením celé akce bylo vyhlášení výsledků divácké soutěže elegance a cílové jízdy.

Ve vzpomínkách na sedmý holešovský Oldtimer Festival stojí za připomenutí počátky jeho bohaté tradice. Původcem myšlenky a hlavním iniciátorem a organizátorem je dodnes Miroslav Gomola, šéf nakladatelství AGM CZ, s.r.o. a šéfredaktor magazínu TIPpro Oldtimer. Ostřejších kontur však tato akce nabrala teprve na přátelském setkání pana Gomoly s nadšeným veteránistou Pavlem Táborským, k níž se takřka náhodou připojil Josef Kopecký, správce tehdy ještě státního zámku v Holešově. Koncept byl jasný a termín určen na červen roku 1994. Velkou ztrátou však byla jen o několik dní později tragická nehoda Pavla Táborského, jenž zahynul při autonehodě necelý kilometr od svého domu v Bílavsku u Bystřice pod Hostýnem. Jeho jméno však nemohlo být zapomenuto a v souvislosti s Oldtimer Festivalem byl příležitostně pořádán Memoriál Pavla Táborského.
Ale zpět do roku 2000, přesněji do dne 24. června, kdy se konal sedmý Festival v pořadí. Zajímavostí se stala cílová jízda Mercedes-Benz klubu ČR pod taktovkou svého prezidenta MUDr. Větvičky. Počasí bylo až na pár sobotních dešťových kapek opět velmi příjemné, diváků nespočet a vozidel téměř pět stovek. Příjemnými byly návštěvy z takřka celého světa včetně New Yorku. Například J. Gurcmirtl přiletěl zvláště na tuto akci až z thajského ostrova Phuketu. V cílové jízdě zvítězila Emília Baranová z Prešova, jež kvůli Oldtimer Festivalu opustila soutěž 500 kilomtrů slovenských. Sedmý Oldtimer Festival potvrdil svoji pověst jedné z nejvýznamnějších veteránských akcí tohoto druhu.

Ročník 2001, první v novém tisíciletí, byl pro Oldtimer Festival vskutku přelomovým. Poprvé se totiž nekonal v Holešově, ale na zámku ve Slavkově u Brna. Předností nového prostoru se staly především znamenitá dopravní dostupnost z blízké olomoucké dálnice a větší prostor, jenž je směrem ke golfovému hřišti takřka nekonečný. Milým zpestřením opět vydařené akce byla cílová jízda padesátikusové flotily motocyklů Indian, jejichž majitelé jí uctili stoleté výročí značky. Zvítězil Uwe Norbert Illger z německého Frankfurtu, jenž se svým Indianem Chief z roku 1940 ujel cestou do Slavkova 923 kilometrů. Premiéru zde měla řada zajímavých strojů, včetně tříkolky Morgan, Jaguaru 2,5 litre či Škody 1101 Cabriolet z roku 1947. Taká burza překvapila svým rozsahem. Prezentovali se zde partneři Festivalu, bez jejichž podpory by nebylo možno akci takto monstrózního rozměru, jednu ze čtyř největších v Evropě, provést. Ve Slavkově se registrovalo téměř 600 historických vozidel, z čehož bylo asi 40 motocyklů. Účastníci, kromě těch sousedních zemí, se sem sjeli i z Nového Zélandu, Švédska, Nizozemí či Ameriky. V roce 2001 se Oldtimer Festival konal prakticky již v podobě, v níž jej známe dodnes.

veteráni


Slavkovský zámek se stal samozřejmě místem konání také devátého Festivalu. Počasí tehdy nebylo zprvu nikterak příznivé, ale v duchu většiny předchozích ročníků se pro hlavní program nakonec, ještě v pátek vyčasilo. Mezi vůbec prvními se v bráně zámku objevil Triumph Spitfire německého dopisovatele magazínu TIPpro Oldtimer pana Müllera, následovaný výpravou z Varšavy vedenou Jiřím Kosowskim, šéfredaktora partnerského polského časopisu Automobilista. Ještě během pátečního večera dorazil také mimořádně bohatě zastoupený helfštýnský klub spolu s řadou jednotlivců, kteří se rozhodli strávit noc pod širákem. Hlavní cenu Festivalu získal pan J. Kosowski, v soutěži elegance zvítězil pan Eliáš se stříbrným Talbotem a o brilantní moderování se postaral poprvé ing. Kratochvíl.
Nebylo by snad ani důstojné, kdyby nebyl desátý ročník Oldtimer Festivalu řádně oslaven. Pořádající nakladatelství AGM CZ, s.r.o. jej tentokrát sestavilo ze čtyř samostatných aktivit. Burza náhradních dílů a historických vozidel probíhala již od pátečního večera v jižní části zámeckého parku. Výstava historických vozidel (včetně soutěže elegance) uvítala téměř pět stovek registrovaných strojů. Akce Targa Moravia s podtitulem Memoriál Pavla Táborského se jela jako hvězdicová jízda s osmi různými startovními místy a průjezdními kontrolami. Vítězem se stal ing. Závada s Tatrou 87. Novinkou se stala aukce starožitností, v níž byl nabízen například motocykl Praga z roku 1930. Doprovodný program zahrnoval také prohlídky zámeckých interiérů, výstavy napoleonských válek či obrazů a podobně.

Ve dnech 25. a 26. června 2004 se konal Oldtimer Festival již pojedenácté, a opět ve Slavkově. Registrovalo se 487 posádek a branami prošlo třináct a půl tisíce návštěvníků. Poprvé se konal unikátní klubový pohár vypsaný pro výpravy veteránských sdružení, probíhala soutěž o ceny British Classic Car Clubu pro nejpůvodnější auto britské výroby a končila zde také poslední etapa prestižní Silver Rallye. Opět se bylo nač dívat. Karel Procházka, Čechorakušan z Vídně, přivezl flotilu vozů vídeňského technického muzea, kam patřil také vůz Oest. Fiat 2DR typu 15/35 císaře Karla I. Nejstarším původním vozidlem byl zelený vůz Delahaye z roku 1908. Zastoupeny byly výrobky snad všech českých automobilek. K vidění byl černý kabriolet Alfa Romeo 6C, vyrobený Pinin Farinou na objednávku Marcela Mastroianiho. Zkrátka nepřišli ani vyznavači jedné stopy, kteří mohli obdivovat roztodivné stroje od vetchého NSU se sajdou přes černé prvorepublikové stroje BMW či ČZ až po rozsáhlou expozici představující novou Jawu 650 s motorem Rotax v nepřeberném množství provedení.
Dvanáctý Oldtimer Festival proběhl ve dnech 24. a 25. června 2005. Hned od pátečního odpoledne zaplňovaly prostory tamního zámeckého parku desítky soutěžících posádek z celé Evropy. Návštěvníci měli možnost zhlédnout 536 historických vozidel, převážně automobilů. Počasí Festivalu přálo, zámecký park proto přivítal okolo 12 000 návštěvníků. Hlavní cenu si ze Slavkova po zásluze odvezl ing. Mrázek se svojí Pragou Charron z roku 1907. V divácké anketě s přehledem vyhrála unikátní Isotta Fraschini Tipo 8 z roku 1923 Ládi Nováka. Probíhal také Čechie Cup, který tentokrát vyhrál jedinečný dvoutaktní stroj z roku 1935 s objemem 350 ccm. Vítězství British Classic Cupu si odvezl Ladislav Lata se svým Mini Cooperem 1300. O zajímavá vozidla zde nebyla nouze. Diváci vysoce hodnotili například cestovatelskou Tatru 805, s níž přijel Leo Loprais, otevřený Fiat Spider 1200 první série, v níž vzniklo pouze 401 automobilů, krásný Dodge z roku 1920, ale také unikátní jízdní kolo Premier z roku 1911. Mezi přítomnými vozy byla samozřejmě velká řada strojů se značkou Škoda. Mladoboleslavské Škoda Auto Muzeum zde bylo zastoupeno například prvním automobilem, který z továrny přesně sto let před tím vyjel. Voiturettě Laurin a Klement typu A Františka Moučky byl ve Slavkově dokonce udělen titul Nejstarší vůz festivalu, mladoboleslavské automobilce patřilo také vítězství v cílové jízdě: zvítězil v ní závodní tým Škoda složený ze závodního speciálu z roku 1923 a luxusního osmiválce Škoda 860.
Třináctý Oldtimer Festival se na zámku ve Slavkově odehrál ve dnech 23. a 24. června. Návštěvníků tentokrát bylo již téměř 15 000 a program takový, na jaký jsou přátelé veteránů zvyklí. Opět tedy probíhaly třeba burza dílů a relikvií, klubový pohár nebo soutěž elegance, spojené s udílením nejrůznějších ocenění. Vůbec poprvé zde zazářily třeba unikátní replika čtyřválcového motocyklu Laurin & Klement typ CCCC z roku 1904, nejstarší dochovaný Ford Transit v ČR z roku 1965, návštěvníci zde mohli obdivovat rovněž Saab 93 posádky ze Švédska, jedinečný Jaguar D-type nebo repliku elektrického kočáru Dory z konce 19. století. Pozvání přijal také legendární závodník „Frankie“ Mrázek, cenu za nejlepší dobový kostým si odvezl Ivan Křivánek, jenž zámecký park po celý den křižoval na dřevěné drezíně, předchůdci šlapacího kola, v uniformě vojáka z napoleonských válek.

Po čtrnácté uspořádalo nakladatelství AGM CZ, s.r.o. velkou přehlídku historických vozidel. Proběhla ve dnech 29. a 30. června v nádherném prostředí zámku ve Slavkově u Brna. Zúčastnilo se jí přes 600 starých automobilů a motocyklů, na které se přišly podívat tisíce návštěvníků. Oldtimer Festival 2007 tak potvrdil svůj statut nejvýznamnější veteránské akce v České republice a jedné z nejrenomovanějších v Evropě.
Historická vozidla do parku slavkovského zámku najížděla od pátečního odpoledne. Téměř všechna přijela „po ose“, pouze ta nejstarší byla přivezena na podvozcích. Po parku se však již všechna bez rozdílu pohybovala vlastními silami. Největší nápor účastníků a návštěvníků však nastal v sobotu po sedmé hodině ranní. V tu chvíli se ve vjezdu do zámku vytvořila nekončící a pomalu vpřed postupující kolona automobilů a motocyklů, která na chvíli způsobila dopravní kolaps ve Slavkově a jeho okolí. Akreditaci a umísťování vozidel na plochu zahrady zajišťovaly desítky pořadatelů, v jejichž dobře organizované práci bylo vidět, že jde již o čtrnáctý ročník této akce. Kolona vozidel zanikla horečným úsilím organizátorů teprve po poledni a další automobily a motocykly od té doby přijížděly již jednotlivě. V té době byl zaplněn celý zámecký park až do posledního místa a vozidla se jako hustý koberec rozkládala od zámku samotného přes jezírka v horní i spodní části parku až daleko ke golfovému hřišti.

Nejstarším účastníkem byl americký automobil Oldsmobile Curved Dash z roku 1903, zaparkovaný ve společnosti čtyřválcového motocyklu Laurin & Klement typu CCCC z roku 1904 a žlutého amerického Franklinu. Hned u hlavní brány bylo připraveno několik vozů Bugatti v původním stavu, včetně nesmírně cenného závodního kompresorového speciálu typu 35. K vidění byly nejrozmanitější historické samohyby včetně prvních traktorů, součástí akce byla burza dílů a motoristických relikvií, která bývá pro spoustu veteránistů jedinou příležitostí jak nalézt některý vzácný díl.
Oldtimer Festival byl okořeněn přítomností dvou legend československého motorizmu. Pozvání opět přijal legendární Frankie Mrázek, několikanásobný šampión USA v motocyklových závodech, a slavný konstruktér sportovních vozů Julius Kubinský, který byl přítomen obnovené premiéře svého bílého speciálů JK Sport z padesátých let.

Jubilejní 15. ročník se konal vloni v termínu 27. – 28. 6. a vedle obvyklých  součástí festivalu nabídl i hvězdicovou jízdu s podtitulem Memoriál Pavla Táborského.
Pokud máte vztah k historickým vozidlům, na letošním šestnáctém ročníku Oldtimer Festivalu ve Slavkově u Brna byste rozhodně neměli chybět!

Autor: Jiří Duchoň

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci