„Pátého prosince před dvaceti lety jsme se vrátili z první cesty po Africe,“ říká duše projektu brněnský Petr Kopečný. „Tehdy nás vůbec nenapadlo, kolik toho ještě projedeme. Tatru jsme dávali dohromady od 1986 až do roku 1989, kdy vůz vyráběla naše armáda. Nejhorší a nejdražší je dnes skloubit vodní přepravu s leteckou. Padesát let stará Tatra 805 zatím nezklamala. Aby zvládla náročné podmínky, tak Kopecký do ní namontoval pouze nový motor. „Musí být silnější, protože očekáváme velké nadmořské výšky. Víme, že od tří a půl tisíce metrů nad mořem klesá jeho výkon,“ vysvětluje.
„Na každou cestu montujeme nové pneumatiky, protože jejich životnost je tak na hranici 20 000 km. Nádrž ´Kačeny´ pojme 560 litrů benzinu a 240 litrů vody. S cestováním i přes hranice nebyly nikdy problémy. Samozřejmě to musela občas spravit třeba nějaká ta sklenička piva. „Vystupujeme skromně a skromně nás lidé také berou.“ Rozpočet na jednoho člena posádky je cca 100 000 korun. Cestovatele tvoří dále mechanik Roman Fiala se zkušenostmi ze závodů off road, mistr světa v truck trialu Martin Kuna, cestovatel a kuchař Jan Pitlovics a znalec tatrovek Mila Remsa. „Ponorková nemoc přichází. V té chvíli se musí najít kompromis. Nikdo nesmí prosazovat své problémy na úkor ostatních.“
(Autor a foto: Petr Podroužek)