Umístění: Společnost Zajímavosti Češi jednoznačně odmítají koncesionářské poplatky, raději strpí více reklamy

Češi jednoznačně odmítají koncesionářské poplatky, raději strpí více reklamy

Praha, 21. června 2011 (MEDIAFAX) - Češi jednoznačně odmítají koncesionářské poplatky za televizi a rozhlas, většina obyvatel ČR bude raději sledovat více reklamy výměnou za zrušení těchto poplatků. Vyplývá to z analýzy společnosti CI Consult & Research zveřejněné v úterý.

tv-zena-ne_poplatkum250

 

Z analýzy názorů obyvatel ČR vyplývá několik zajímavých závěrů. Česká populace má jednoznačně odmítavý postoj ke koncesionářským poplatkům, přičemž se tento postoj výrazně neliší v závislosti na pohlaví, věku a politické orientaci. Lidé si na druhou stranu uvědomují, že zrušení těchto poplatků je třeba vykompenzovat jinými příjmy veřejnoprávních médií. A zde platí, že mírná většina populace by byla pro zrušení poplatků, i pokud by cenou za zrušení těchto poplatků mělo být navýšení podílu reklamy ve vysílání.

Celkem 81 procent osob souhlasí se zrušením televizního a rozhlasového poplatku, přičemž 45 procent osob se k názoru na zrušení poplatků kloní velmi silně. Naopak pouze čtyři procenta osob odmítají zrušení těchto poplatků za veřejnoprávní média.

Míra odmítání poplatků se příliš neliší v rámci pohlaví, mírně roste s přibývajícím věkem. Odmítavější postoj k poplatkům oproti běžné populaci mají příznivci ČSSD. Naopak příznivci pravicových stran ODS a TOP 09 je odmítají v menší míře. I mezi nimi ale jednoznačně převažuje souhlas se zrušením poplatků.

Dalším krokem ve výzkumu bylo zjištění změn postoje osob k poplatkům, pokud by cenou za zrušení poplatků bylo navýšení podílu reklamy, a tedy hodnocení role reklamy pro financování veřejnoprávních médií.
I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, konkrétně 56 procent obyvatel. Na druhou stranu přibližně 19 procent osob by na tuto "výměnu poplatků za reklamu" nepřistoupilo.

U tohoto výroku se projevil mírně pozitivnější přístup mladších ročníků k reklamě - míra souhlasu je u obyvatel do 59 let lehce vyšší než u starších ročníků. Zajímavý je u tohoto výroku postoj sympatizantů jednotlivých stran. Potenciální voliči TOP 09 patří mezi jedinou skupinu obyvatel, u které mírně převažuje odmítavější postoj k navýšení poplatků (51 procent sympatizantů odmítá zrušení poplatků za cenu navýšení podílu reklamy). U ostatních stran převažují lidé, kteří by souhlasili se zrušením poplatků i za cenu navýšení podílu reklamy. Nejvíce to platí o voličích ČSSD (61 procent souhlasí), dále o voličích Věcí veřejných (59 procent souhlasí) a ODS (57 procent souhlasí).

Výzkum probíhal formou face to face rozhovorů na vzorku 3 078 respondentů. Dotazováni byli obyvatelé ČR starší 18 let. Výběr respondentů byl reprezentativní na úrovni krajů dle pohlaví, věku a velikosti místa bydliště. Reprezentativní vzorek odráží reálné rozložení a strukturu populace v zemi podle věku, pohlaví, velikosti místa bydliště a kraje.

Filip Sušanka

Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci

Komentáře a dotazy k produktu  

 
+2 #1 2011-06-22 09:24
Výsledky průzkumu nejsou překvapující, ale je zajímavé, jak funguje moderní demokracie - lidé si něco přejí a jimi volená politická reprezentace dělá přesný opak. Právě nyní totiž přijímá novelu zákona, který reklamu v České televizi naopak omezí a nechtěné koncesionářské poplatky zachová.
Není to ale nějaký vzdor veřejnosti, ale racionální krok, protože zrušení koncesionářskýc h poplatků a příjmy pouze z reklamy by znamenaly velice rychlý zánik ČT v podobě, jak ji známe, tedy média, které se nemusí starat o efektivitu svého provozu, média, kterou nemusí zajímat úspěšnost a sledovanost jejích pořadů. Jejím úkolem totiž ze zákona není lidi bavit, ale plnit veřejnoprávní funkci. Pokud chceme takovou Českou televizi, nemůžeme ji nechat na pospas volnému trhu s reklamou, na kterém nemá šanci přežít.
Tak se na jižní Moravě mějte pěkně a uvažujte o věcech trochu s nadhledem. TH
Citovat