Každý z nás se může dostat do situace, kdy se stane svědkem nebo přímým účastníkem události, která ohrožuje naše zdraví, život, majetek nebo bezpečnost. Víme ale, jak se v takovém případě zachovat, kam pohotově zavolat a odkud přivolat pomoc? Možná se nám v paměti vybaví čísla tísňového volání. Ale vzpomeneme si v rychlosti, které komu patří?
Udělejme si krátkou rekapitulaci tří tísňových linek i toho, kdy a jakým způsobem mimořádnou událost dobře nahlásit.
Kam zavolat?
Hasiči - 150
Pomůcka pro zapamatování: konečnou nulu je možné si představit jako stočenou hasičskou hadici; nebo O jako počáteční písmeno od „oheň“Kdy voláme hasiče: při požáru, výbuchu, živelní pohromě, úniku nebezpečných látek, technické havárii nebo je-li třeba vyprostit odněkud osoby
Zdravotnická záchranná služba - 155
Pomůcka pro zapamatování: poslední číslice pětka připomíná invalidní vozíkKdy voláme záchranku: při náhlém ohrožení života nebo zdraví osob
Policie ČR - 158
Pomůcka pro zapamatování: osmička na konci se podobá policejním poutůmKdy voláme policii: pokud se jedná o krádež, násilí, nález mrtvé osoby, závažnou dopravní nehodu, nález podezřelého předmětu (nevybuchlá munice)
Existují ještě dvě důležitá čísla: 156 na městskou (obecní) policii, která ovšem není zřízena v každém městě či obci, a jednotné evropské číslo tísňového volání - 112.
Městská (obecní) policie - 156
Kdy ji voláme: u méně závažných případů, jako je vandalismus, drobná kriminalita, špatné parkování ohrožující bezpečnost, rušení nočního kliduJednotné evropské číslo tísňového volání - 112
Kdy na ně voláme: vždy při závažnějších mimořádných událostech, kdy je potřeba pomoc více složek. Na této lince mluví obsluhující operátoři i běžnými světovými jazyky. Provozuje ji Hasičský záchranný sbor ČR.Na všechna čísla lze volat 24 hodin denně. Linky jsou pro volajícího bezplatné a dá se na ně volat i z mobilních telefonů bez kreditu a SIM karty. Ale pozor, linky tísňového volání jsou zřízeny pouze pro přijetí stavu nouze, jejich zneužití je trestným činem. Záchranáři povolaní k vymyšlené události totiž mohou citelně chybět tam, kde je jich doopravdy třeba.
Jak správně zavolat?
Ještě než vytočíte jedno z tísňových čísel, udělejte vše pro své vlastní bezpečí (dostatečná vzdálenost od požáru nebo místa nehody). Zorientujte se dobře v okolí, kde se událost stala, abyste byli schopni uvést přesně její místo. Během hovoru se snažte mluvit pomalu, klidně a srozumitelně.Operátorovi na příjmu poté nahlaste:
- Co se stalo – popis události, její rozsah, počet postižených nebo ohrožených osob (např. „Hlásím požár bytu ve 4. patře panelového domu, dům má osm pater…“)
- Kde se to stalo – co nejpřesnější adresu nebo popis místa události; vzhledem ke stejným názvům ulic a obcí ČR je třeba uvádět název obce i okres (např. „V Brně-Líšni ve Vlkově ulici číslo 90…“)
- Kdo volá – jméno a kontakt na sebe (např. „Jmenuji se Marie Nováková a mé telefonní číslo je…“)
