Umístění: Společnost Černá kronika Soud v Brně potvrdil Českým drahám pokutu 254 milionů korun

Soud v Brně potvrdil Českým drahám pokutu 254 milionů korun

soud-kladivko-2Brno, 21. dubna 2011 (MEDIAFAX) - Krajský soud v Brně ve čtvrtek zamítl žalobu Českých drah (ČD) proti verdiktu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a potvrdil tak drahám pokutu ve výši 254 milionů korun. ČD měly v letech 2004 až 2007 zneužít dominantní postavení v nákladní dopravě.
 

"Přestože soud v části žalobní argumentace dal žalobci za pravdu, tak souhrnně musel dospět k závěru, že žaloba je nedůvodná. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je zákonné a žádná z těch dílčích procesních vad, které soud dovodil, nemá vliv na jeho zákonnost," sdělil soudce David Raus. "Přestože ta výše pokuty se vychylovala oproti dosavadním pokutám, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za zneužití dominantního postavení ukládal, tak přesto ta pokuta není nikterak nepřiměřená, není nijak nespravedlivá a zdaleka z pohledu žalobce není likvidační," dodal.

Podle advokáta Českých drah trpěl verdikt ÚOHS vadami ve všech směrech. Rozhodnutí předsedy ÚOHS je podle něj nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, předseda ÚOHS navíc podle drah ve svém verdiktu pominul většinu námitek, které dráhy uvedly v rozkladu proti prvostupňovému verdiktu. ÚOHS podle drah chybně vymezil relevantní trh. Jak sdělil advokát, existují navíc rozdíly mezi prvostupňovým a druhostupňovým rozhodnutím, které jsou zásadní, a soud by se jimi měl zabývat. Advokát navrhoval, aby byl verdikt zrušen a případ vrácen antimonopolnímu úřadu k dalšímu řízení.

Podle advokáta ÚOHS nezaznělo z úst žalobce nic nového, "vše už zaznělo v rozkladu, které dráhy podaly," jak sdělil právník. Rozhodnutí předsedy ÚOHS bylo podle něj přezkoumatelné i zákonné, žaloba byla nedůvodná a měla být zamítnuta.

České dráhy původně dostaly od ÚOHS pokutu 270 milionů korun (červenec 2008), proti ní se ale firma odvolala k předsedovi úřadu. Ten delikt firmy potvrdil v květnu 2009, pokutu ale snížil na 254 milionů korun. České dráhy následně podaly žalobu ke Krajskému soudu v Brně.

Dráhy podle ÚOHS v období od 1. ledna 2004 do 30. listopadu 2007 uplatňovaly vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými parametry. Tímto způsobem znevýhodňovaly některé své odběratele, kterým byly stanoveny ceny, resp. marže podstatně vyšší než jiným zákazníkům. Výhodnější podmínky České dráhy poskytovaly především těm svým zákazníkům, kterým byla nabídnuta přeprava od konkurenčních firem. Konkurenti firmy podle ÚOHS přitom neměli možnost na takovou cenovou politiku adekvátně reagovat.

České dráhy také podle úřadu v roce 2006 a části roku 2007 znemožnily společnostem Spedit-Trans a Šped-Trans Levice uzavírat smlouvy o zákaznickém tarifu, a získat tak slevu z veřejného ceníku. Dále stanovily povinnost skládat stoprocentní zálohy na jimi poskytované služby železniční nákladní dopravy. V konečném důsledku tak bylo těmto společnostem znemožněno další působení na trhu.

Podle Českých drah ale antimonopolní úřad chybně vymezil takzvaný relevantní trh. „Není možné vytrhnout z celého dopravního trhu pouze železnici a tvrdit, že mají ČD monopol. V odvětví nákladní dopravy má ČD Cargo významné konkurenty, jako je kamionová doprava, která se na nákladním dopravním trhu podílí 75 procenty,“ uvedly tehdy v prohlášení dráhy.

Libor Popela

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci