Brno, 20. listopadu 2025 – Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) zajišťuje v nadcházejícím zimním období komplexní zimní údržbu na silnicích II. a III. třídy v celkové délce 3 881,329 km. Silničáři mají k dispozici zásobníky pro skladování rozmrazovacích kapalin na celkových 441 000 litrů a dále pak cca 25 000 tun inertních materiálů, které jsou dle spotřeby a zkušeností rozděleny po oblastech, v rámci celého kraje.

Kromě krajských silnic má i letos SÚS JMK v údržbě státní silnice I. třídy na území Jihomoravského kraje, mimo těch v Brně, a to v celkové pasportní délce cca 392 km. Krajští silničáři nezajišťují údržbu silnice I/52 v úseku D1 – sjezd Rajhrad a dálnice D 52, tyto obsluhuje Ředitelství silnic a dálnic v rámci jejich střediska v Chrlicích.
„Silniční síť v Jihomoravském kraji je po dobu zimního období rozdělena do tzv. „pracovních okruhů“, kterých je celkem 102 s průměrnou délkou cca 40 km s vazbou na stanovené časové lhůty, kapacitní výkony používaných mechanismů a klimatické podmínky. Tyto pracovní okruhy nezahrnují zimní údržbu cca 56 km silnic I. třídy a cca 121 km silnic II. a III. třídy ve městě Brně, jmenované jsou v plné obslužnosti Brněnských komunikací,“ uvedl provozní náměstek ředitele SÚS JMK Milan Macháček s tím, že jsou jasně definované časové lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti.
Z praktického hlediska to pak znamená, že na dálnicích a rychlostních silnicích bude sjízdnost zajištěna do 2 hodin, na silnicích zařazených do I. pořadí do 3 hodin, II. pořadí do 6 hodin a III. pořadí do 12 hodin. Z organizačního hlediska zajišťuje SÚS JMK zimní údržbu v řadě okruhů ve vlastní režii, na některých pak fungují externí společnosti.
„I v letošním roce máme několik silničních úseků, kde zimní údržba probíhat nebude. Jedná se o takové, na nichž není provozována osobní linková doprava, a dlouhodobě mají malý dopravní význam. Celkově se jedná cca o 104 km,“ doplnil náměstek Macháček.
Zimní údržbu zajišťují speciální autosypače. Při sněžení jsou používány další smluvně zajištěné mechanismy – traktory s radlicemi, kterých je k dispozici cca 200, dále nakladače a nákladní automobily se šípovými pluhy, kterých je k dispozici celkem 11.
„Pro odstraňování větších sněhových vrstev má Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje celkem 9 sněhových fréz. Dále je vybavena 2 speciálními ledořezy, které jsou umístěny na cestmistrovstvích v Boskovicích a ve Vyškově a jsou určeny k odstraňování ujetých vrstev sněhu, především se jedná o vyjeté koleje na inertně udržovaných úsecích silnic,“ popsal ředitel SÚS JMK Jindřich Hochman, který dále dodal, že společně se zahájením zimního období je také zajištěn provoz meteostanic.
Z celkového počtu 25 meteostanic, provozovaných Správou a údržbou silnic Jihomoravského kraje, je kamerou osazeno celkem 19 z nich. Dále došlo k rozšíření počtu tzv. kamerových bodů, kterých má aktuálně organizace v provozu 7. Náhled na další kamery jsou k dispozici přes Ředitelství silnic a dálnic.
„Záběry z kamer jsou na jak na našich internetových stránkách, tak na stránkách www.dopravniinfo.cz. Od loňského roku pak na našich webových stránkách máme i mapu, z které je zřejmý pohyb vozů údržby, lze tak najít nejen kontrolní výjezd, ale i záznam o pohybech posypových vozů,“ uzavřel náměstek Macháček.
Foto: JMK/SÚS JMK













