Umístění: Kultura Divadlo a film Jsem Pražák a Čech na moravský způsob

Jsem Pražák a Čech na moravský způsob

•    Už jako malý jste hrával v divadle, pak jste se ovšem vyučil zámečníkem. Proč? A zvládl byste ještě něco z tohoto řemesla?
Vyučil jsem se tomuhle krásnému řemeslu, ze kterého ještě leccos umím a kterým jsem si nevydělal dosud ani jedinou korunu – z přinucení. Bylo to přání mého otce.

•    Kdy jste se definitivně rozhodl, že se budete živit herectvím?
Můj první elévský plat v roku 1960 dozajista nebyl tou rozhodující pohnutkou. Šlo tenkrát o 460 Kč hrubého. Po půl roce jsem ovšem dostal přidáno o 30 procent na 600 Kč a jednoduchým propočtem jsem dospěl k 10 000 v roce 1964, bude-li mi plat zvýšen stejným způsobem každého půl roku. Když jsem pak byl konfrontován s faktem, že neumím počítat, nezbylo mi nic jiného, než u herectví zůstat za každou cenu.

Postránecký

 

•    Narodil jste se v Praze, v šedesátých letech jste ovšem působil v Uherském Hradišti a brněnském Státním divadle, abyste nakonec v roce 1979 zakotvil v Národním divadle v Praze. Cítíte se být spíš Pražákem, nebo Moravákem?
Prohlašuji to už drahnou řadu let a nehodlám od toho ustoupit, že jsem Pražák a Čech na moravský způsob. A velice si toho považuji. Zeptejte se schválně mojí moravské ženy, až ji potkáte.
 
•    Ve filmu Bobule jste ztvárnil roli svérázného vinaře, hlášky jako „opilý řidič, veselý vrah“ či „kdo ku*va nevypil deset tisíc litrů vína, není u mě vinař“ se možná stanou legendárními. Nakolik je role vinaře Michalici inspirována nějakou reálnou osobou?
Předobraz téhle filmové postavy – Stanislav Mádl z Velkých Bílovic, se posléze stal mým blízkým přítelem. Skutečný Mádl – Michalica je ještě mnohem vtipnější a zanícenější a zasvěcenější vinař, než co se vešlo do scénáře.

•    Dozvěděl jste se při přípravě na roli něco nového ohledně vinaření či vína? A měl byste trpělivost na to stát se opravdovým vinařem?
O víně brebentí každý, kdo ho jednou polknul. Ale opravdoví vinaři vědí, že je to alchymie, tajná věda. Jak udělat dobré, to se na ohrady nepíše. Je to o hledání klíčů, kterými se víno zvnitřku otevírá. Víc vám neřeknu, jsem vázán slibem mlčenlivosti.

•    Pije se při natáčení „na place“ opravdové víno?
Samozřejmě. Já ale, pokud mám text, zásadně nepiji. V prvních Bobulích jsem musel, protože jsem nabízel vzorky z obřích tanků, ty nejde vylít a pro potřeby filmařů naplnit čajem. Měl jsem pak co dělat, aby se mi nepletly hodinky s holinkami a běžky s ježky.

•    Krátká otázka na závěr – když víno, tak spíš bílé, nebo červené?
Každé dobré, ale dávám přednost bílému, abych už definitivně přesedlal na mléko starců, na to mám myslím pořád ještě dost času.
(tof)

Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci