Osmnáctý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby Brno proběhne také letos šesti koncerty mezi Květnou a Bílou nedělí (od 5. do 19. dubna) v katedrále na Petrově a Červe-ném kostele. Dramaturgie mezinárodního festivalu se má i tentokrát oč opřít: v roce 2009 ju-bilují největší oratorní tvůrci tří slohových epoch – čtvrt tisíciletí uplyne od úmrtí Händlova, dvě stě let od smrti Haydnovy a narození Mendelssohnova.
Haydnovi patří úvodní večer se Stabat mater, Händlovi pak koncert se sopránovými áriemi z oratorií a Mendelssohnův monumentální celovečerní Chvalozpěv pak festival uzavře.
Pravoslavný živel vnese mezi tyto jubilující pořady souborné provedení Rachmaninovových Ne-špor Slovenským filharmonickým sborem, renesanční vokální tvorbu zastoupí na večeru souboru OCTOPUS PRAGENSIS neuvěřitelně moderně znějící skladby nizozemského Char-lese Luytona a italského knížete z Venosy. Smíšeným pořadem z atraktivních titulů po celé šíři sborového repertoáru se na festival uvede sbor chlapecký BONIFANTES.
Festival pořádá statutární město Brno pod záštitou primátora Romana Onderky, Michala Haška, hejtmana Jihomoravského kraje a Mons. Vojtěcha Cikrleho, biskupa brněnského.Více informací a kompletní program na www.mhf-brno.cz.
(jb)
Program Velikonočního festivalu duchovní hudby:
Neděle 5. dubna 2009, Katedrála sv. Petra a Pavla, 19:30
V slzách vedle kříže
Haydn: Stabat materElena Gazdíková – soprán
Gabriela Hübnerová – alt
Tomáš Kořínek – tenor
Gustáv Beláček – bas
KOMORNÍ FILHARMONIE PARDUBICE
ČESKÝ FILHARMONICKÝ SBOR BRNO
sbormistr Petr Fiala
dirigent Stanislav Vavřínek
V slzách vedle kříže si představil Matku Boží středověký básník (patrně Jacopone da Todi); jeho verše o mateřské bolesti a vykupující síle soucitu jsou od té doby znovu a znovu zhudeb-ňovány. Z proslulých zpracování, která uvádějí o Květné neděli Velikonoční festival duchovní hudby, zazní letos Haydnovo, připomínajíc jednak jubileum svého tvůrce (dvě stě let od smrti) a jednak jeho humanitní vklad do hudby vídeňského klasicismu učiněný v době, kdy byla Vídeň „hlavním hudebním městem světa“, a stále se překvapivě aktualizující v jeho sym-foniích, kvartetech a oratoriích.
Pondělí 6. dubna 2009, kostel J. A. Komenského (Červený kostel), 19:30
Nechte maličkých přijíti ke mně
anonym: Domine ad adjuvandum
Janáček: Constitues
Mozart: Korunovační mše C dur KV 317 – Gloria
Eben: Liturgické zpěvy - IV. Dominica Passione
V. In Ascensione Domini
Bárdos: Libera me
Martinů: Hora tří světel
Rutter: Gloria (1. část)
Jarmila Kubátová –varhany
Chlapecký a mužský sbor BONIFANTES
sbormistr Jan Míšek
Chlapecký sbor Bonifantes z Pardubic zpívá už od roku 1999, ale na brněnském festivalu du-chovní hudby letos poprvé. Pro tento svůj debut nabídl atraktivní pořad vynalézavě střídající historické evergreeny se soudobými výboji v oblasti duchovní hudby a s objevy dávných ano-nymních skladeb. Ustavičné střídání dobových stylů klade značné nároky na interpretační vyspělost sboru a zejména jeho sbormistra; na druhé straně však přináší posluchači jedinečný zážitek bezprostřední konfrontace zpívaných projevů zbožnosti z různých dob.
Úterý 7. dubna 2009, Katedrála sv. Petra a Pavla, 19:30
Hle, kterak umírá spravedlivý
Renesanční polyfonie
Lasso: Vide homo, quae pro te patior
Hassler: Canzon (varhany)
Gesualdo da Venosa: Responsoria Sabbato Sancto
- Sicut ovis ad occisionem
- Jerusalem, surge
- Plange quasi virgo
Hassler: Ricercar II, Toni (varhany)
Gesualdo da Venosa: Responsoria Sabbato Sancto
- Recessit pastor noster
- O vos omnes
- Ecce quomodo moritur justus
Luython: Canzon (varhany)
Gesualdo da Venosa: Responsoria Sabbato Sancto
- Astiterunt reges
- Aestimatus sum
- Sepulto Domini
Luython: Chromatický ricercar (varhany)
Clemens non Papa: Maria Magdalena et altera Maria
Vokální soubor OCTOPUS PRAGENSIS
umělecký vedoucí Petr Daněk
Ve stylovém přednesu pražského souboru OCTOPUS se zjeví dvojí tvář renesanční polyfonie: přísné skladby nizozemských mistrů (dvě z nich vytvořil Charles Luython, hudební ředitel na pražském dvoře císaře Rudolfa) prostupují monumentálním cyklem vášnivých Velkopátečních responsorií italského knížete z Venosy, nejproslulejšího žárlivce v dějinách evropské hudby (dal zavraždit svou manželku i s jejím vznešeným milencem), jenž svými neuvěřitelnými souzvukovými kombinacemi předběhl svou dobu o několik století.
Středa 15. dubna 2009, Kostel J. A. Komenského (Červený kostel), 19:30
Bděte se mnou
Rachmaninov: Nešpory
Otakar Brousek – recitace
SLOVENSKÝ FILHARMONICKÝ SBOR
sbormistryně Blanka Juhaňáková
Mezinárodně nejprovozovanější skladbou na staroslověnský text je dnes vedle Janáčkovy Glagolské mše patnáctidílný vokální cyklus Nešpor Sergeje Rachmaninova, geniálního pianis-ty, dirigenta a (dosud stále nedoceněného) symfonika. Už jejich ruský titul Vsěnoščnoje bdě-nije postihuje sugestivní atmosféru noční pobožnosti rozjímající nad nádhernými pravoslav-nými texty (jejich český překlad přednese před každým číslem Otakar Brousek) a zhudebně-nými způsobem, jenž staví toto dílo na vrchol Rachmaninovova tvůrčího odkazu.
Pátek 17. dubna 2009, Katedrála sv. Petra a Pavla, 19:30
Mít tak Júbalovu lyru
Pocta Händlovi
Händel:
Jozue – Oh! had I Jubal's lyre (árie)
Samson – Let the bright Seraphim (árie)
Mesiáš – Sinfonia (orchestr)
He shall feed His flock (árie)
Rejoice (árie)
Larghetto (orchestr)
How beautiful are the feet of them (árie)
I know that my redeemer liveth (árie)
Allegro – Largo (orchestr)
Vzkříšení – Disserratevi, oh porte d'averno (árie)
Se impassibile immortale (árie)
Simona Houda Šaturová – soprán
ČEŠTÍ KOMORNÍ SÓLISTÉ
umělecký vedoucí Ivan Matyáš
dirigent Petr Fiala
Mít tak Júbalovu lyru touží jedna z postav Händlova oratoria Jozue, oslavujíc vítězství jeho titulního hrdiny (Júbal, potomek Kainův, byl praotcem všech hrajících na citeru a flétnu). Letošní jubilant Händel (250 let od smrti), snad největší mistr oratoria vůbec, rozuměl nejen zákonům monumentální skladby, ale také a především lidskému hlasu. Sopránové árie v jeho dílech patří k vrcholům sólové vokální tvorby nejen Händlova baroka – z jeho následovníků až do dnešní doby jen málokdo dosáhl jejich úrovně.
Neděle 19. dubna 2009, Katedrála sv. Petra a Pavla, 19:30
Chvalte ho zvukem polnice
Mozart: Regina coeli C dur, K 108
Mendelssohn: Chvalozpěv
Adriana Kohútková –první soprán
Hana Škarková –druhý soprán
Ondrej Šaling– tenor
FILHARMONIE BRNO
ČESKÝ FILHARMONICKÝ SBOR BRNO
sbormistr Petr Fiala
dirigent Carlos Kalmar
Duchaplný výběr žalmových textů zhudebnil v druhé ze svých pěti symfonií Felix Men-delssohn Bartholdy, třetí z trojice velkých jubilantů, jejichž díla tvoří osu letošní festivalové dramaturgie. Po Händlovi a Haydnovi dokázal – jako jediný ze zakladatelské generace hu-debního romantismu – převzít tradici monumentální duchovní skladby a uplatnit ji nejen ve svých oratoriích, nýbrž také v symfonii: tři orchestrální části jeho druhé symfonie tvoří v ob-vyklém pořadí velkolepý úvod k obrovitému finále, jež je vlastně duchovní kantátou, a při-pravují tak od počátku dokonalé vyznění jeho smyslu, jímž je chvála Hospodina.