Porotci tedy neměli jednoduchý úkol. U všech prací dbali na to, zda splňují odsouhlasená kritéria – každý z exponátů musel být vytištěn v letech 2006 – 2009, účastníci mohli přihlásit celkem čtyři exponáty ve třech kategoriích, kterými byly plakát, firemní a informační grafika. Porotci posuzovali také srozumitelnost a profesně řemeslné zpracování exponátů.
Do hlavní výstavy Bienále Brno 2010 zvolili přes 600 exponátů od 181 autorů z 32 zemí, naopak stěny Uměleckoprůmyslového muzea neozdobí práce 574 autorů z celkem 9 států. Od každého autora ovšem porota zvolila jeden exponát, který zájemci najdou v katalogu Bienále Brno 2010.
Předseda výběrové poroty Bienále Brno 2010 Erwin Bauer k přihlášeným exponátům řekl: „Hodnotili jsme jednak dokonalé klasické práce designérů starší generace, ale většinu přihlášených děl představovaly práce mladších designérů, včetně studentských návrhů. Výběr prací přijatých do bienálové soutěže nabízel velké množství stylových, typografických a ilustračních grafických konceptů.“ A dodal, že na něj osobně nejvíce zapůsobila plakátová tvorba studia Advancedesign, líbila se mu prezentace vizuálního stylu designérské dvojice Jiří Toman a Barbora Tylová a také jej oslovily plakáty japonského designéra Takahiro Kurashimy.
Největší zájem o soutěžní přehlídku bienále měli letos designéři z Tchaj-wanu s 98 přihlášenými exponáty, Číny (91 přihlášených) a Japonska a Česka (shodně po 88). Přihlásili se ale i lidé z Kanady, Ruska, Indie, Švýcarska a dalších. Podle Erwina Bauera tvořil
nejsilnější národní kolekci mezi zastoupenými zeměmi švýcarský výstavní soubor. „Ve Švýcarsku po desetiletí se drží vysoká úroveň grafického designu. Současně je švýcarský grafický design velmi inovativní a progresivní,“ řekl. Všechny vybrané exponáty byly průběžně digitálně foceny a budou spolu se seznamem přijatých autorů do týdne zveřejněny na webových stránkách Moravské galerie v Brně http://www.moravska-galerie.cz/cs/bienale/.
Na práci výběrové poroty naváže dva dny před zahájením bienále porota mezinárodní, sestavená z renomovaných teoretiků a praktiků grafického designu z celého světa. Tato porota pak udělí Velkou cenu, Hlavní cenu za nejlepší dílo v jednotlivých kategoriích a řadu dalších ocenění. Výsledky jednání budou vyhlášeny v den zahájení Bienále Brno 2010.
ČLENOVÉ VÝBĚROVÉ POROTY
Erwin Bauer (Rakousko) – předseda výběrové poroty
Emil Drličiak (Slovensko) – místopředseda výběrové poroty
Otakar Karlas (Česká republika)
Olga Benešová (Česká republika)
Lada Hubatová-Vacková (Česká republika)
Marek Pokorný (Česká republika)
Marta Sylvestrová (Česká republika)
ZÁKLADNÍ INFORMACE O BIENÁLE BRNO 2010
Mezinárodní bienále grafického designu Brno bylo založeno roku 1963 a je nejstarší přehlídkou grafického designu na světě. Hlavními pořadateli jsou Moravská galerie v Brně a Ministerstvo kultury ČR. Pravidelně se na něm střídají dvě témata. Za dobu své existence se z Bienále Brno stal rozsáhlý projekt zahrnující celou řadu aktivit. Středobodem zůstává soutěžní přehlídka, určená profesionálním grafickým designérům. Druhou klíčovou akcí je odborné sympozium. Třetím pilířem bienále bude profilová výstava, kurátorsky připravená britským kritikem designu, spisovatelem a teoretikem vizuální kultury Rickem Poynorem.
Tyto tři hlavní body doplňuje celá série doprovodných výstav – vedle přehlídky laureáta bienále (tentokrát to bude portugalská dvojice Artur Rebelo a Lizá Ramalho) a výstavy členů mezinárodní poroty představíme Jana Solperu v cyklu Osobnosti českého grafického designu, BigMag – nezávislé časopisy od roku 1989 nebo vizuální specifika značky Harley -Davidson. Brno se tak na čtyři měsíce stane centrem aktuálního grafického designu. Vystavené práce se po skončení přehlídky stanou součástí sbírky grafického designu Moravské galerie v Brně.
Komentáře a dotazy k produktu
RSS informační kanál kometářů k tomuto článku.