Na 18 500 metrech čtverečních prodané výstavní plochy se představila ucelená nabídka 929 vystavujících firem z 26 zemí, přičemž zahraniční vystavovatelé tvořili 36 procent. „Podíl zahraničních návštěvníků přitom překročil deset procent,“ upřesnila marketingová manažerka akcí Alena Křečková.
V pavilonech potravinářských veletrhů se prezentovalo celkem 15 států prostřednictvím oficiálních expozic, mezi nimi například Brazílie, Francie, Chorvatsko, Kanada, Singapur, Srbsko nebo Thajsko. Přes stoupající zájem ze zámoří vykazovaly i letos nejpočetnější účast sousední státy, s nimiž potravinářský obchod probíhá nejčileji. Partnerskou zemí letošního ročníku bylo Slovensko. Mimořádně početná byla i účast rakouských potravinářů, do Brna přijelo vystavovat celkem 22 firem. „Salima je vedoucí potravinářský veletrh nejen v Česku, ale i v celém regionu Centropa, kam patří i Slovensko, Maďarsko a Rakousko, zasahuje i jih Polska. Proto je naše účast pro nás velice významná,“ sdělil k tomu Christopem Plank, obchodní attaché Rakouského velvyslanectví v Praze.
Veletrh kladl důraz na regionální potraviny a speciality a zaměřil se na sortiment a trendy moderní gastronomie. Zviditelnil především regionální potraviny, které jsou z hlediska čerstvosti, chuti alternativou běžné široké produkce, jejichž podpoře se věnuje mimo jiné projekt Czech Specialis. Ten si klade za cíl obnovit prestiž české gastronomie. „ČR věnuje bezpečnosti potravin velkou pozornost. Proto se naše produkty výrazně odlišují od ostatních, což je velkou výhodou při konkurenci na světových trzích,“ uvedl ministr zemědělství Jakub Šebesta. Ministr na veletrhu předal i nové značky Klasa, toto ocenění kvality převzali zástupci 12 výrobních firem. Logo Klasa na svém obalu nese už 1323 výrobků od 227 výrobců.
Na veletrhu se uskutečnila řada doprovodných akcí, k nimž patřila například Mezinárodní konference Food Forum. Jejím ústředním tématem byla globalizace potravinářství a zemědělství. Ministerstvo zemědělství ČR zase v rámci doprovodného programu uspořádalo Český národní den, na němž ministr Šebesta ocenil práci zemědělců a potravinářů, kteří zajišťují dostatek kvalitních a bezpečných potravin.
Ministr zemědělství Jakub Šebesta na veletrhu předal i ocenění Zlatá Salima. Do hodnocení potravinářské sekce bylo letos přihlášeno 55 exponátů, z nich odborná komise udělila osm ocenění. Celkem 12 exponátů pak soutěžilo ve strojírenské sekci, z nich Zlatou Salimu obdržely dva. Jedenáct exponátů získalo cenu Trendy.
Titul Champion Grand Prix Vinex poprvé získalo biovíno. Z Brna si jej odváží společnost Vinselekt Michlovský. Tato firma současně obsadila pět medailových míst ve třech kategoriích a převzala cenu Agrární komory ČR za nejlepší kolekci vín. Mezinárodní soutěž Grand Prix Vinex, do které se přihlásilo rekordních 373 vzorků, organizoval Svaz vinařů ČR ve spolupráci s Veletrhy Brno.
Společně s veletrhy zaměřenými na potravinářství a gastronomii se poprvé uskutečnil i veletrh obalů a obalových technologií Embax. Centrem prezentace firem se stal pavilon F, který vystavovatelé zaplnili do posledního místa. „K zajímavým novinkám patřily technologie pro značení a potisk široké škály materiálů, sterilizátory a robotické paletizátory nové generace, balicí stroje s vyšší produkcí a nižšími provozními náklady, výkonná páskovací technika, obalové materiály s lepšími užitnými vlastnostmi a inovované stroje pro jejich výrobu a zpracování,“ vyjmenovala Křečková s tím, že nechyběly ani moderní technologie pro řízení a automatizaci výroby nebo identifikační systémy v logistice.
Přehlídka potravinářství a přidružených oborů se na brněnském výstavišti koná ve dnech 2. – 5. března 2010. Akce zahrnuje 27. mezinárodní potravinářský veletrh Salima, 5. mezinárodní veletrh mlynářství, pekařství a cukrářství MBK, 24. mezinárodní veletrh technologií a zařízení pro obchod, hotely a veřejné stravování Inteco a 15. mezinárodní vinařský veletrh Vinex. Letos se nově rozšířil o 26. mezinárodní veletrh obalů a obalových technologií Embax.
Předchozích potravinářských veletrhů v roce 2008 se účastnilo 1068 firem z 38 zemí, oficiální byla účast 17 zemí. Firmy vystavovaly na ploše o rozloze přes 23 000 metrů čtverečních. Na výstaviště si tehdy našlo cestu více než 37 000 návštěvníků.