· IDS JMK se od doby svého vzniku úspěšně rozvíjí – nyní se chystá rozšíření na Znojemsko, čímž pokryje celý Jihomoravský kraj. Jak je náročná příprava takového rozšíření?
Nejpodstatnější součástí projektu je dopravní a tarifní řešení. Dopravní řešení vychází z podrobné analýzy současného stavu včetně posouzení přepravních proudů cestujících. Následně jsou navrženy páteřní linky a na ně navazující doplňkové linky pro plošné pokrytí území. Pro všechny linky jsou konstruovány jízdní řády tak, aby spoje (autobusové i vlakové) na sebe navazovaly v přestupních uzlech. Po vyhodnocení a zapracování připomínek obcí je projekt projednán a předložen ke schválení v samosprávných orgánech Jihomoravského kraje.
Celá příprava trvá necelý rok, dále je nutné navíc počítat s dobou přípravy pro vybrané dopravce, jednak s ohledem na pořizování nových vozidel a také z hlediska budování nových označníků zastávek. V průběhu přípravy se rovněž s pomocí evropských dotací budují či rekonstruují přestupní uzly.
Spuštění IDS JMK na Znojemsku se předpokládá od začátku července příštího roku.
· Je těžké sladit požadavky všech obcí či firem v průmyslových zónách na četnost a návaznost jednotlivých spojů?
Pracovníci KORDISu jsou vedeni snahou vyhovět v maximální míře požadavkům všech obcí. Všem požadavkům však vyhovět nelze, zejména pokud jsou některé požadavky protichůdné. V takovém případě se problém řeší na společném jednání dotčených obcí a musí se najít řešení, které je nejvhodnějším kompromisem.
Připomínky týkající se úprav jízdních řádů v souvislosti se začátky a konci pracovních směn jednotlivých podniků se nám podařilo zohlednit v jízdních řádech například u břeclavského Gumotexu, společnosti ALPS v Sebranicích nebo v době prázdnin také u zaměstnanců podniků v Komořanech na Vyškovsku. Pokud je možné realizovat posun spoje na základě požadavku cestujících nebo zástupců obcí a jsou zachovány všechny důležité přestupní vazby na trase daného spoje, snažíme se připomínce vyhovět.
· Jaké novinky chystáte na podzim letošního roku?
Od začátku září dochází k drobným úpravám jízdních řádů zejména v souvislosti s postupným ukončováním letních výluk. Od 13. 12. 2009 pak dojde k celostátní změně jízdních řádů.
· Co si slibujete od zavedení informačních kiosků?
V současné době je v provozu 5 informačních kiosků, které slouží především pro testovací účely. Jedná se o zařízení, které je v rámci České republiky první. Kiosky dokáží vytisknout jízdenky, prostřednictvím internetu najít spojení, zobrazit a vytisknout jízdní řády. Mezi další funkce patří možnost odeslání e-mailů, prohlížení vybraných webových stránek a v některých případech i připojení k internetu přes WiFi. Infokiosky jsou zatím umístěny v Brně na hlavním nádraží, v prodejnách DPMB na Novobranské a na Staré osadě a dále na brněnském letišti.
· Cestující mají nově možnost vyhledávání spojů mobilním telefonem. Můžete k němu prozradit detaily?
Novou službou, u které očekáváme velký zájem cestujících, je možnost vyhledání informace o nejbližších 5 odjezdech prostřednictvím mobilního telefonu. Pokud se cestující připojí na www.idsjmk.cz/odjezdy, zde si vybere město, zastávku a označník, získá následujících 5 odjezdů z této zastávky dle jízdního řádu upravených o aktuální zpoždění spojů. Pokud si výslednou obrazovku uloží do oblíbených, stejné údaje získá příště jen stiskem několika tlačítek.
· Jak se osvědčily Elektronické informační panely? Budou postupně přibývat na dalších zastávkách?
V současné době je v celém kraji včetně města Brna umístěno téměř 60 informačních panelů. Jedná se o zařízení, která poskytují nejen informace o odjezdech vozidel v reálném čase (odjezdy dle jízdních řádů jsou tedy korigovány o skutečné zpoždění vozidla), ale umožňují občany informovat o změnách v dopravě, a to vizuálně i zvukově. Naší snahou je tyto panely umístit na většinu přestupních uzlů celokrajského významu.
· Kolik lidí denně IDS JMK zhruba přepraví?
Záleží na způsobu, jakým cestující počítáme. Máme započítat každou osobu několikrát při jedné cestě, pokud přestupuje? Máme počítat cesty tam i zpět? Raději proto na tuto otázku odpovídáme podílem cestujících, kteří v kraji a městě Brně využívají IDS JMK alespoň 3x týdně. Dle našich průzkumů se toto číslo pohybuje mezi 60 a 70 %. To znamená, že aspoň jedenkrát za 3 dny využije v Jihomoravském kraji systém IDS JMK až 800 tisíc osob.
foto: Kordis JMK