Letos byl v rámci studie hodnocen systém veřejné dopravy na území všech 14 krajů a jejich krajských měst. V rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje byly oceněny tyto kraje: Liberecký kraj za „nejkomplexnější systém veřejné dopravy“, Jihomoravský kraj za „nejlépe organizovaný systém veřejné dopravy“ a Plzeňský kraj a město Plzeň za „nejlepší kartu veřejné dopravy“.
Systém veřejné dopravy v Jihomoravském kraji
Organizátorem veřejné dopravy v Jihomoravském kraji je společnost Kordis. Veřejná doprava v kraji je zastoupena 23 železničními a 196 regionálními autobusovými linkami. V Brně se na systému podílí také tramvaje, trolejbusy a dokonce i lodní spoje. „Jedná se tedy o velmi propracovaný dopravní systém se skvělou návazností spojů. Tato důkladná návaznost je nezbytná, neboť cestující z obcí vzdálených krajskému městu jsou často odkázáni na přestupy,“ okomentoval stav integrovaného dopravního systému v Jihomoravském kraji Ing. Milan Damborský, Ph.D., zástupce ředitele Střediska regionálních a správních věd VŠE a odborný asistent Katedry regionálních studií Vysoké školy ekonomické, vedoucí zpracovatelského týmu studie MasterCard česká centra rozvoje.
„Co se týče možností platby v dopravních prostředcích, neexistuje v Jihomoravském kraji žádná elektronická karta jako v jiných regionech ani jízdenka prostřednictvím SMS. Nicméně jako prozatím dostačující alternativa může posloužit univerzální jízdenka, která se dá označit za jakýsi mezistupeň mezi běžnými a předplacenými jízdenkami. Jsem přesvědčená, že nás tento region brzy překvapí svým sofistikovaným elektronickým řešením,” uvedla Eva Kárníková, obchodní ředitelka pro rozvoj obchodů MasterCard Europe v České republice a Slovensku.
„Největší komfort by obyvatelům Jihomoravského kraje přinesla bezkontaktní čipová karta, která by mohla mít navíc, vedle dopravní aplikace i platební funkci. Nástroj, který spojuje platební kartu a kartu pro MHD v jedno, jsme úspěšně zavedli např. v Bratislavě. Tamní magistrát pořídil tento produkt s minimálními náklady, provozní náklady na sebe převzala banka,“ doplňuje Kárníková.
Výdaje na veřejnou dopravu jsou v kraji druhé nejnižší v České republice za tento i minulý rok, v Brně jsou ovšem, s hodnotou 4 530 Kč na obyvatele, druhé nejvyšší. Brno můžeme porovnat s Hl. městem Prahou. V Brně zaplatí zákazníci více za přenosnou měsíční jízdenku, v hlavním městě České republiky za nepřenosnou čtvrtletní. Také je zde rozdíl v pololetní nepřenosné jízdence, která v Brně není ani zahrnuta do nabídky.
red, ilustrační foto – zdroj: Kordis