Jak si kraj poradí se vzrůstající dopravou?
Další růst intenzity dopravy je přirozený, naším úkolem je však zachovat udržitelnou dělbu přepravy mezi individuální automobilovou dopravou a veřejnou hromadnou dopravou. Musíme tedy zkvalitnit nabídku veřejné dopravy a mírně regulovat tu individuální. Součástí tohoto řešení je i Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK).
Jak probíhá integrace dopravy v kraji?
V letošním roce bude dokončena integrace větší části území kraje až na Znojemsko a západní část Mikulovska. Celý kraj bude integrován do konce roku 2010. I v dalším období se počítá s podporou projektů IDS JMK z Regionálního operačního programu EU. Dopravní obslužnost stojí krajský rozpočet téměř jednu miliardu korun ročně, z toho přibližně polovinu dostávají České dráhy jako zatím jediný železniční dopravce.
Jak bude IDS JMK propojen s individuální osobní dopravou?
Rozvíjet se budou systémy známé jako Park + Ride (zaparkuj a jeď), podporovat budeme vznik stanovišť Bike + Ride (vezmi kolo a jeď) v uzlových bodech IDS a budování bezpečné pěší a cyklistické infrastruktury, která dovede uživatele k nástupním uzlům IDS.
Jaké jsou priority kraje v oblasti silniční dopravy?
Naší základní prioritou je spojení Brna s Vídní, velmi významná je i rychlostní silnice z Brna na Svitavy. Tato silnice neřeší jen problém napojení samotného Brna, ale spojení severu Jihomoravského kraje a kraje Pardubického. Navíc přinese odlehčení v současnosti už nevyhovující síti mezi Troubskem a Sebranicemi. Klíčové pro rozvoj hospodářství a cestovního ruchu na Znojemsku je dobré silniční spojení Brna a Znojma. Rozšířit by se měla dálnice D1 mezi Kývalkou a Holubicemi tak, aby v celém úseku měla namísto dnešních čtyř cílových šest pruhů. Modernizovat chceme i dnešní silnici II. třídy mezi Brnem a Hodonínem a poté ji rekategorizovat na silnici I. třídy. Pracovat se bude i na dokončení velkého městského okruhu v Brně, pokračovat bude i realizace obchvatů obcí a měst Jihomoravského kraje.
Podpoříte výstavbu nového železničního uzlu v Brně?
Chceme-li být evropskou metropolí, je nezbytná vysokorychlostní železnice. Ta potřebuje
odpovídající podmínky, a je proto v zájmu kraje výstavbu nového železničního uzlu v Brně podporovat. Nový železniční uzel přinese odlehčení historickému centru a umožní efektivně provázat všechny složky dopravy pro obyvatele města i jeho návštěvníky. V rámci přestavby Železničního uzlu Brno se budou realizovat krajské záměry, a to neželezniční části přestupních terminálů IDS JMK, konkrétně v Černovicích, Židenicích a na Vídeňské. Budeme podporovat Severojižní kolejový diametr jako stavbu řešící dokonalým způsobem průchod některých tratí územím města Brna a současně vazbu mezi regionální osobní dopravou a městskou hromadnou dopravou.
Připravuje se modernizace dalších železničních tratí?
V zájmu Jihomoravského kraje je i modernizace tratě Brno–Přerov, tzv. Moravské magistrály – konkrétně zdvojkolejnění a úprava na traťovou rychlost 200 km/h. Projekt vysokorychlostní železnice má vůbec naši velkou podporu. Až budou tyto železnice hotové, což se ale nestane před rokem 2016, dojde ke znatelnému zrychlení dopravy. Například cesta z Brna do Českých Budějovic bude místo nynějších čtyř a půl hodiny trvat jen necelé dvě hodiny, z Brna do Prahy to bude necelá hodina.
Vzniknou nové letecké linky?
Brněnské letiště je nejrychleji se rozvíjejícím letištěm v ČR. A jeho rozvoj budeme podporovat i nadále. Naším cílem jsou nové linky do všech strategických letišť, odkud se lze dostat do celého světa. Příští rok začneme létat do chorvatského Zadaru, v plánu je letecké spojení se Záhřebem, Milánem a Paříží. Podpoříme zřízení železničního napojení, nutné jsou i dálniční sjezdy a parkoviště kolem letiště. Vítáme snahu vedení letiště rozvíjet i nákladní dopravu. Chceme z brněnského letiště udělat křižovatku přesahující hranice Jihomoravského kraje, která bude uspokojovat i potřeby Zlínského a Olomouckého kraje.