Výsledek zadávacích řízení výrazně snížil předpokládané stavební náklady, které se podle Horáka nyní v průměru pohybují na úrovni šedesáti procent cen určených kontrolními rozpočty zpracovanými podle běžně používané metodiky pro oceňování stavebních prací. "Ve vysoutěžených cenách se promítla současná situace stavebních firem, kdy kalkulace nákladů vycházejí nejen ze snížených marží, ale i z nedostatku stavebních zakázek v oblasti obnovy dopravní infrastruktury," řekl Horák.
Mezi levnější stavby než bývalo obvyklé, tak budou v nejbližší době patřit například tři budované přestupní uzly integrovaného dopravního systému nebo silnice mezi Ždánicemi a Bukovany na Kyjovsku.
"Na všechny tyto veřejné zakázky proběhlo takzvané otevřené výběrové řízení. Je to vlastně nejvyšší stupeň tendru, jaký zná náš zákon. Díky tomu se podařilo docílit takových nabídek firem z hlediska ceny, že jsme významně ušetřili v krajském rozpočtu," připomněl v této souvislosti jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Úspora nákladů z již připravených smluv podle něj činí oproti předpokladům 261 milionů korun bez DPH.
V případě, že se podaří hejtmanství úspěšně ukončit zadávací řízení i na zbývající projekty, měly by celkové úspory dosáhnout dokonce 350 milionů korun bez DPH. "Ušetřené peníze umožní Jihomoravskému kraji urychlit další stavby, které jsme naplánovali v rozvojových programech z evropských peněz a na kterých se musí kraj povinně podílet spolufinancováním ve výši patnácti procent," dodal Horák.