Společnost Letiště Brno plánuje řadu investic. Kromě záměru na vybudování logistického centra za 1,5 miliardy, kombinujícího nákladovou leteckou, železniční a dálniční dopravu, plánuje i opatření, která by měla přispět ke zvýšení provozu letiště a také počtu cestujících ze současného půl miliónu na 800 tisíc odbavených ročně. Podrobnosti sdělil ředitel Letiště Brno Ing. Tomáš Plaček.
Plánuje se komplexní zabezpečení letiště – v čem bude spočívat? A je letiště v současné době zabezpečeno dostatečně?
Záměrem je komplexní, tedy nejen elektronické zabezpečení letiště. V současné době probíhá výběrové řízení na dodavatele projektové dokumentace, která teprve stanoví obsah a způsoby zabezpečení. Na základě projektu bude možné přistoupit k dalším fázím realizace. Plánovaným horizontem realizace je konec roku 2010. Současná úroveň zabezpečení odpovídá zákonným požadavkům, nicméně vždy se dá najít prostor pro zlepšení. Navíc v této oblasti dochází k neustálému technologickému vývoji a realizace projektu má mimo jiné za cíl zefektivnit ochranu civilního letectví a také nahradit dosud používané stárnoucí technologie.

Letiště Brno dále chystá výstavbu nové hasičské zbrojnice a pořízení speciálního požárního vozidla. Proč jsou potřeba?
V současné době je zajišťována ochrana požární kategorie 7 dle směrnic Mezinárodní organizace civilního letectví. Odpovídá kategorii a druhu provozu letiště. Technika však stárne a je potřeba ji postupně nahrazovat. Výstavba nové hasičské stanice souvisí s její kapacitou, která je již nyní prakticky stoprocentně využita a rozšíření stávající budovy není možné.
Novinkou bude i naváděcí systém umožňující přistávání letadel za nulové viditelnosti. Jak systém funguje?
Zařízení letiště v současné době umožňuje vzlety a přistání letadel za podmínek snížené dohlednosti. Vzhledem k poměrně příznivým meteorologickým podmínkám na letišti netrpíme mlhou příliš často. Přesto však dochází, zejména na začátku zimy a také v lednu a únoru k situacím, kdy je letiště při současném vybavení po určitou dobu nepoužitelné a lety jsou rušeny nebo nabírají velká zpoždění. Vyšší kategorie vybavenosti tyto situace může minimalizovat nebo téměř vyloučit. Jedná se však o velmi složitá a nákladná opatření investičního a provozního charakteru, jejichž opodstatnění je třeba ověřit, například studií proveditelnosti.

Další úprava letiště bude spočívat v rozšíření odbavovacího prostoru…
V květnu letošního roku budou dokončeny opravy původní odbavovací budovy, která nyní slouží pro přílety a privátní lety. Budova již rozsáhlejší opravy velmi potřebovala, poslední větší opravy byly provedeny před více než 20 lety. V dlouhodobější perspektivě a v souvislosti s očekávaným nárůstem počtu cestujících a letů však již dnes musíme připravovat další kapacity, ať už pro odbavování cestujících, pro parkování letadel nebo počty míst na veřejném parkovišti.
Kolik jste loni odbavili cestujících a kolik jich plánujete odbavit v budoucnu?
Rok 2008, kdy jsme mimo jiné oslavili 50. výročí provozu letiště Brno-Tuřany, byl v mnoha ohledech rekordní. Odbavili jsme přes půl miliónu cestujících a přes šest a půl tisíce tun zboží. V letošním roce očekáváme vzhledem k probíhající hospodářské recesi určitý pokles výkonů, ale pevně doufáme, že v dalších letech se pokles zastaví a přijde zvýšení výkonů.
Komentáře a dotazy k produktu
V článku \"Letiště Brno čeká řada modernizací\" (květen 09) jste se zmínili o tom, že je připravován záměr na vybudování logistického centra za 1,5 mld, kombinující nákladovou leteckou a jinou dopravu. Doporučuji vám, abyste se v této souvislosti věnovali již dnes otázkám proč to budovat do míst s tak hustým osídlením (Brno a okolí), kde již současný provoz letiště výrazně ovlivňuje životní prostředí.
RSS informační kanál kometářů k tomuto článku.