Umístění: Jižní Morava Doprava Ultimátum Dětí Země: postavit tunely za 13 miliard nebo R55 vést mimo ptačí oblast

Ultimátum Dětí Země: postavit tunely za 13 miliard nebo R55 vést mimo ptačí oblast

Bzenec, 26. ledna 2010 (MEDIAFAX) - Děti Země a Česká společnost ornitologická vítají doporučení vládní odborné skupiny vybudovat silnici R55 mezi Hodonínem a Otrokovicemi tak, aby ochránila ptačí oblast mezi Bzeneckou Doubravou a Strážnickým Pomoravím. V úterý to řekl Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země.

Poslat na email

 

"Současný projekt, který prosazuje Ředitelství silnic a dálnic je pro ptáky likvidační," prohlásil Patrik. Řešením musí být podle jeho slov "buď hloubený jedenáct kilometrů dlouhý tunel přes celou oblast nebo vedení trasy silnice R55 jinudy."

O variantě je podle slov Patrika nutné rozhodnout podle zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí "a na základě podrobných argumentů a za účasti veřejnosti, nikoliv politicky". Doporučení expertů nelze podle slov ekologa nadřazovat nad zákon. Ten stále není podle jeho slov naplněn, protože v probíhajícím hodnocení variant R55 je předložený tunel krátký a chybí posouzení trasy mimo ptačí oblast, je ornitologové žádají už od roku 2006.

Nové hodnocení R55 začalo v říjnu 2009, ale přes ptačí oblast je podle slov Patrika zatím plánována trasa se dvěma zahloubenými tunely o délce osmi kilometrů. "Dalších dvacet procent trasy v lese má být v nepřijatelném plastovém tubusu a zbývajících deset procent není zakryto vůbec. Téměř třetina trasy je tak pro život ptáků zcela nepoužitelná," vytkl Patrik stavitelům vady na projektu.

"V květnu 2007 jsme Evropské komisi poslali stížnost proti porušování evropské legislativy, podle které je nutné nejprve prokázat, že skutečně nelze silnici R55 postavit mimo ptačí oblast a pak teprve uvažovat o drahém a složitém tunelu přes celou tuto oblast. To se ale neděje," upozornil v úterý Tomáš Brinke z České společnosti ornitologické.

Varianty průběhu silnice R55 v současné době posuzuje ministerstvo životního prostředí. Verdikt úředníků netrpělivě očekávají nejen ekologové, ale především starostové obcí, kterým má výstavba nového severojižního průtahu Moravou výrazně ulehčit. Urychlená výstavba R55 má rovněž na jižní Moravě stabilní politickou podporu všech rozhodujících uskupení.

Z nových studií ovšem podle názoru environmentalistů vyplývá, že nejvhodnějším řešením je stále varianta výstavby R55 mimo ptačí oblast po levé straně řeky Moravy. V úseku Rohatec – Staré Město – Napajedla by silnice měla dva krátké tunely v celkové délce 1,4 kilometru. "Varianta přes ptačí oblast s osmikilometrovými tunely a tubusem je asi o deset miliard korun dražší," prohlásil Patrik, jehož organizace výstavbu silnice mezi Břeclaví, Hodonínem, Uherským Hradištěm a zlínskou aglomerací řadu let obstrukcemi úspěšně blokuje.

Ekology protežovanou variantu však odmítají nejen stavitelé silnice, ale i drtivá většina samospráv obcí, ležící v okolí silnice. Starostové totiž již před řadou let nechali vykoupit pozemky, kudy uvažovaná rychlostní silnice měla podle plánů ŘSD vést. Nové trasování by stavbu odsunulo o desítky let a obyvatelé Moravského Slovácka ji považují za nesmyslnou. "Na současné přetížené spojce jezdí v husté zástavbě i třicet tisíc aut denně a rok co rok doplatí pět až deset lidí na tento šílený provoz životem," shrnul převažující stanovisko obyvatel z Veselí nad Moravou Rostislav Uhlík.

Opakované obstrukční snahy Dětí Země označil Uhlík za škodolibou zlomyslnost, která jen dále odloží výstavbu silnice, která má odvést tranzitní dopravu z center jihomoravských měst. "Vždyť co vím, tak jim projektanti kvůli ptákům už museli slíbit zapuštění nové silnice do tunelu. Přitom ptačí oblastí mezi Bzencem a Strážnicí vede frekventovaná železnice z Břeclavi do Přerova. A nová silnice by ji vlastně pouze kopírovala," řekl Uhlík. Řada lidí na jihu Moravy se navíc podle Uhlíkových slov vesměs domnívá, že stavět novou silnici zahloubenou v lese do země za 13 miliard korun, je "čirým bláznovstvím".

 

 

 

Jiří Nováček

Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci