Umístění: Jižní Morava Doprava V Česku každý týden přibude jedna čerpací stanice na CNG

V Česku každý týden přibude jedna čerpací stanice na CNG

Brno, 3. května 2016 - V průměru jednou týdně přibyde v ČR nové místo, kde se dá do nádrže automobilu doplnit stlačený zemní plyn (CNG). Řidiči mají v současné době k dispozici 113 veřejných stanic. Podle odhadu Českého plynárenského svazu by jich mohlo být koncem roku až 150. Za stále větším zájmem o CNG je nižší spotřební daň, úspornější provoz a výrazně nižší zátěž životního prostředí.

cng cerpaci stanice

 

Užitkový vůz na stlačený zemní plyn může oproti dodávce s naftovým motorem vyprodukovat až 17x menší objem sazí, o 61 % méně oxidů dusíku a o 98 % méně nemetanových uhlovodíků (NMHC).

Prodejci na českém trhu nabízí již přes 50 druhů osobních a užitkových vozidel s pohonem na CNG. Auta vyrábí samy automobilky. Nejedná se tedy o přestavby, které se dříve prováděly kvůli LPG (kapalnému ropnému plynu). Plynové nádrže jsou dnes zabudovány v konstrukci vozidla a ve velké míře již neomezují úložný prostor vozů. Auta na CNG jsou k nerozeznání od benzinových či naftových. Jedinou nevýhodou zůstává vyšší pořizovací cena.

Nižší zátěž životního prostředí
Podle studie ministerstva zdravotnictví umírá v České republice kvůli nekvalitnímu životnímu prostředí 5 000 až 8 000 lidí ročně. Jakékoliv systematické opatření minimalizující zátěž životního prostředí je proto více než žádoucí. Velkou výhodou motorů na CNG je, že na rozdíl od dieselových motorů neprodukují rakovinotvorné polycyklické aromatické uhlovodíky ani pevné částice.

„Evropská norma EN 16 258 porovnala emise klasických motorů s těmi na LPG a CNG. Pohon na CNG byl vyhodnocen jako nejekologičtější, a to i porovnáním celkové spotřeby energie, která je nutná pro výrobu této pohonné látky. Je dobře, že Česká republika podporuje CNG nižší spotřební daní. Věříme, že vláda toto opatření prodlouží i na období po roce 2020. Zvýšení spotřební daně na Slovensku po roce 2010 nebylo moudrým krokem. Prodej CNG poklesl o 20 % a rozvoj ekologické dopravy se výrazně zpomalil,“ uvedl Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci