Řídící výbor pro propagaci při Evropské komisi (EK) schválil dva české programy na propagaci mléka a medu. Mezi 55 žádostmi uspěli čeští včelaři s pokračováním programu z let 2006 až 2009. Celkový rozpočet tříleté propagace spotřeby medu Český svaz včelařů vyčíslil na 25,4 milionu korun, Evropská unie na to přispěje částkou 12,7 milionu.
Druhým úspěšným českým programem je "Bílé plus. Mléko - velké PLUS pro vás", o jehož podporu zažádala Agrární komora. I tento program je tříletý a z celkového rozpočtu 9,2 milionu korun půjde z evropských fondů 4,6 milionu.
Oba schválené programy budou zahrnovat širokou škálu reklamních aktivit, jako jsou ochutnávky, mediální prezentace na internetu, v tisku a v televizi. Rozhodnutí EK o schválení musí ještě projít legislativní procedurou a zveřejněním v Official Journalu.
"Pro přijetí programu byla významná jednání, která vedl Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) se zástupci odboru EK, který má na starosti propagaci zemědělských produktů. Tyto konzultace SZIF zajišťoval ve spolupráci s Úsekem zemědělství a životního prostředí při Stálém zastoupení ČR v Bruselu," řekl ředitel SZIF Tomáš Révész.
Česká republika, obdobně jako ostatní členské státy EU, má možnost využívat podpory ze společných fondů EU k propagaci vlastních zemědělských výrobků. Jde o nenárokovou formu pomoci, kterou členské země mohou využít k propagaci svých agrárních produktů jak na společném trhu, tak i na trzích třetích zemí. Tyto propagační programy mají za cíl zlepšit marketing a odbyt zemědělských a potravinářských produktů jednotlivých členských států EU. ČR se bude podílet na financování 30 procenty celkové částky, žadatelé zaplatí 20 procent a 50 procent nákladů bude financováno z fondů EU.