Umístění: Jižní Morava Ekonomika Jak se žije (a dýchá) na jižní Moravě

Jak se žije (a dýchá) na jižní Moravě

Na jižní Moravě se můžeme chlubit velmi dobrým životním prostředím. Z dlouhodobého hlediska se Jihomoravský kraj pohybuje pod celostátním průměrem u emisí hlavních znečišťujících látek, které se trvale snižují. Zásobování pitnou vodou probíhá v naprosté většině případů bez problémů. Kraj se mimo jiných aktivit v oblasti ochrany životního prostředí účastní i projektu Čisté povodí Svratky. Klade důraz rovněž na prevenci a osvětu v oblasti ekologie. Péče o životní prostředí se financuje jak z krajského rozpočtu, tak ze státních a hlavně Evropských fondů.

s ornitology

 
„Obzvláště patrná je dobrá situace u oxidů dusíku. Problematickou oblastí zůstává ale prach ze zemědělských ploch. Na dlouhodobém řešení situace kraj spolupracuje i s brněnskou Masarykovou univerzitou,“ uvádí Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje.
„Důležitou oblastí, jejíž rostoucí kvalitu zaznamenává snad každý, je voda. Problematika odpadních vod se intenzivně řeší pomocí budování kanalizačních sítí a čistíren odpadních vod, kde má své nezastupitelné místo právě Jihomoravský kraj a jeho Fond životního prostředí, který mnohé z uvedených akcí financuje,“ říká Václav Horák. „Výborně si region vede i ve využívání příslušných evropských dotací, zejména v rámci operačního programu Životní prostředí, který zasahuje i do dalších oblastí, jako je třeba problematika odpadů obecně. Významnými stavbami poslední let jsou například čističky odpadních vod v Brně, Hodoníně, Vyškově a Tišnově,“ říká.
A dočkáme se čisté Brněnské přehrady? „Čisté povodí Svratky je projekt, který z širšího regionálního hlediska řeší neuspokojivou situaci mimo jiné i v brněnské přehradní nádrži. Řada konkrétních kroků už byla učiněna a další se chystají, některé ještě letos, jako například další fáze vápnění, jiné v první polovině příštího roku,“ informuje náměstek hejtmana.

 

Brněnská přehrada

Existují samozřejmě i problémy, které je nutné řešit. „Jedním z nich je špatná dopravní situace a její vliv na životní prostředí. Na ní se podílí zejména přítomnost dálnic D1 a D2, rychlostních silnic a silnic s obzvlášť silným provozem. Dopravou trpí hlavně město Brno, ale třeba i Břeclav nebo Znojmo,“ říká Horák. „Zatímco hlavní silniční síť je v uspokojivém stavu, řada menších silnic trpí nedostatkem financí na jejich opravu. I díky dotacím z evropských fondů se však situace zlepšuje. Hustá doprava zatěžuje životního prostředí hlukovými a plynnými emisemi. Tento problém částečně řeší rozvoj a posilování hromadné dopravy Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. I díky krajské podpoře systém v současnosti obsluhuje již téměř dvě třetiny obyvatel jižní Moravy a polovinu obcí,“ uzavírá náměstek hejtmana.


Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci

Komentáře a dotazy k produktu  

 
0 #1 2008-10-27 15:46
Zelený je Brně akorát prigl.
Já někdy taky zezelenám, když ty kecy čtu.
\"Hlavní síť je v uspokojivém stavu\".
Jenom kdybych nemusel občas jet do Letovic, nebo cestou do Kyjova, o Brodě ani nemluvím.
Citovat