Praha, 2. února 2010 (MEDIAFAX) - Kritikou zákona o významné tržní síle hájí Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) především zájmy spotřebitelů, menších potravinářských podniků izájmy státu. V úterý to řekl v průběhu 16. ročníku Retail Summit – konference o budoucnosti maloobchodu, prezident SOCR Zdeněk Juračka.
„Svaz je především obhájcem korektního podnikání,“ zdůraznil Juračka s tím, že ze soutěže mezi jednotlivými maloobchodními sítěmi profituje zejména spotřebitel. Soutěž prodejců totiž podle prezidenta vede k nižším cenám potravin. Zákon o významné tržní síle, který platí teprve druhý den, podle SOCR dopadne hlavně na menší výrobce potravin, spotřební maloobchodní družstva a povede zřejmě ke zvýšení cen potravin a nárůstu dovozů potravin ze zahraničí. „Na vyhodnocení účinnosti zákona si musíme určitě nějakou dobu počkat, podle nás ale ničemu nepomůže a naopak spíše uškodí,“ podotýká Juračka. Členové SOCR jsou nicméně podle jeho slov zákon připraveni dodržovat, zároveň ale připravují stížnost k Ústavnímu soudu ČR a k evropským soudním institucím.
SOCR slaví v letošním roce 20 let své existence. Nejen z toho důvodu hodlá Svaz podle svého prezidenta „trvale pracovat na zlepšení image obchodu, a to nejen v ČR“. Svaz také usiluje o samostatné místo v tripartitě. Podle Juračky je totiž SOCR je druhým největším zaměstnavatelským svazem v ČR, reprezentuje kolem půl milionu zaměstnanců a uzavírá pro velkou část členských subjektů kolektivní smlouvy vyššího typu. O své účasti v tripartitě SOCR již jednal podle Juračky s premiérem Janem Fischerem, který „jako první významný vládní činitel uznal požadavek za oprávněný“.
Tématem letošního Retail Summitu je heslo „Jak se odrazit ode dna“. Dvoudenní konference má především hledat odpovědi na otázku, jak dodat zákazníkům maloobchodu nejlepší kvalitu za přijatelnou cenu. Diskutovat se má také o současných a budoucích trendech spotřebitelské poptávky, etice podnikání či využití nových médií v podnikání na maloobchodním trhu.