Patnácté mezinárodní sympozium Mosty 2010 začalo v rámci Stavebních veletrhů Brno už ve středu 14. dubna. Na třídenní akci probírají odborníci především výstavbu, správu a údržbu mostních objektů v Česku, také problematiku mostů v Evropě či ve světě. Účastní se ho asi 500 specialistů z Česka, Německa, Slovenska, Španělska, Švýcarska a také z USA.
“Cílem 15. mezinárodního sympozia je seznámit tradiční formou širokou technickou veřejnost s nejnovějšími poznatky, souvisejícími s mosty pozemních komunikací a drážními mosty v České republice i v zahraničí. V duchu předchozích ročníků jsou vítána vystoupení a účast všech, kteří se o mostní problematiku zajímají a mají k ní co říci,“ sdělil předseda přípravného výboru sympozia Jiří Chládek.
Ve svém odborném příspěvku konstatoval, že si účastníci uvědomují zásadní význam mostů pro dopravní infrastrukturu, ale na druhé straně také to, že dluh naší společnosti vůči mostům, zvláště na pozemních komunikacích, se dlouhodobě zvyšuje. Významná část těchto mostů podle něj není v takovém stavebně technickém stavu, který by byl přijatelný pro jejich vlastníky, správce a celou naši veřejnost. „Důvodů je několik. Nedostatečná preventivní péče a běžné údržby, dlouhodobé podfinancování tohoto úseku silničního hospodářství na všech úrovních a chybějící celostátně účinný a fungující systém péče o mosty na pozemních komunikacích,“ vypočetl Chládek.
Počet mostů na komunikacích v Česku existuje asi 16,5 tisíce. Přes 500 je jich na dálnicích, přes 3300 na silnicích I. třídy, obojí spravuje Ředitelství silnic a dálnic. Dalších bezmála 12,5 tisíce jich je na silnicích II. a III. třídy, tyto spravují kraje. Odhaduje se, že asi 15 procent ze všech mostů je ve špatném stavu. Na jejich rekonstrukci by bylo zapotřebí několik desítek miliard korun.