Kyjov, 9. června 2021 – Projekt jednorázové měny corrent, která pomáhá nastartovat pandemií postiženou ekonomiku, má za sebou první měsíc úspěšného fungování. Nejvíc correntů občané Kyjova zatím utratili v obuvnictví, lékárně nebo obchodech s lokálními a bio produkty. Proběhlo bezmála 2,5 tisíce transakcí a třetinu těchto útrat uskutečnili lidé nad 60 let.
Tvůrci projektu se kyjovské testování rozhodli o měsíc prodloužit. „Část místních obchodníků nemohla mít hned zkraje otevřeno, protože vládní rozvolňování postupovala pomaleji. Chceme dát všem šanci, aby se plně zapojili,“ okomentovala důvody prodloužení tisková mluvčí Barbora Vaculíková.
Corrency je unikátní služba, kterou lze efektivně stimulovat zamrzlou lokální poptávku. Občané dostanou podporu v podobě correntů a sami rozhodují, u kterých obchodníků je utratí. Z poloviny se na nákupu navíc podílí vlastními prostředky.
Už 1,5 milionu korun pro Kyjov díky Corrency
Do pilotního projektu se zapojilo 1 573 občanů, kteří u místních obchodníků utratili zatím přes 600 tisíc correntů. Občané navíc přidali téměř 70 % ceny za nákup z vlastních úspor. Celkově to pro Kyjov znamenalo 1,5 milionu korun, kterými Corrency během měsíce povzbudila místní ekonomiku.
Nejúspěšnějšími prodejci byli obuvníci, místní lékárna a krámek s lokálními produkty. Do projektu se přihlásilo 38 subjektů. Dosud proběhlo 2 344 transakcí a každý corrent tak v průměru vydělal místnímu podnikateli 1,6násobek. Přestože se dal očekávat zájem o Corrency spíše u mladší generace, občané nad 60 let tvoří u kyjovského pilotu přes 30 % účastníků.
Projekt v Kyjově potrvá až do 24. června
Každý z přihlášených občanů měl nárok na 400 correntů. V rámci prodloužení pilotu do 24. června se zbylé prostředky přerozdělily těm, kteří v uplynulých týdnech provedli pomocí Corrency alespoň jednu transakci.
„Jsem rád, že se potvrdily výchozí teoretické úvahy, které jsme rok rozpracovávali, a že jak technické řešení, tak i ekonomický model zafungovaly. Reakce Kyjovanů na Corrency nám stále dělají radost. Detailní statistiky brzy zveřejníme,“ komentuje první výsledky Corrency Pepe Rafaj.
Spolu s rozvolňováním obchodů a služeb tvůrci pozorovali obrovský nárůst transakcí. Občané výběrem místa, kde correnty uplatnili, distribuovali podporu těm obchodníkům, kteří si za nabízenou kvalitu svých produktů a služeb v regionu získali nejvíce sympatií.
Rozdělí se pomocí Corrency 170 milionů z EU?
Podle starosty Kyjova a předsedy Svazu měst a obcí Františka Lukla jsou na projekt v obci pozitivní reakce a zájem dalších obcí a měst o dodávku této služby na míru roste. „Čeká nás jednání o reaktu EU, ve kterém by mělo do republiky přitéct 170 miliard korun, a já se domnívám, že by část prostředků, byť desetina, mohla být rozdělena pomocí Corrency, protože se jedná o podporu lokální ekonomiky,“ uvedl starosta Lukl.
Podporu projektu vyjádřil v rozhovoru pro Reuters i guvernér ČNB Jiří Rusnok: „Corrency může být v této mimořádné době vhodný nástroj. Bylo by dobré to zkusit, nechat proběhnout a poté vyhodnotit získané zkušenosti.“
Adresná podpora lidí a obchodníků pomocí Corrency by mohla zcela změnit způsob rozdělování dotací a podpor i v necovidové době. Zahraniční reakce potvrzují zájem o projekt v dalších zemích EU i jinde ve světě. Emise correntů je jednoduchá, levná, transparentní a technologicky dostupná každému občanovi. O výsledném cílení podpor pro obchodníky rozhodují občané místo složité, pomalé a drahé administrativy. Budoucnost využití Corrency teď závisí na dalších připravovaných jednáních.
Jak funguje Corrency?
Princip Corrency spočívá v tom, že občan dostane od libovolného subjektu cílenou podporu, kterou může během určitého časového období využít u svých oblíbených lokálních obchodníků. Sám tak vybere, koho chce podpořit. Polovinu částky za nákup zaplatí skrz virtuální měnu corrent a druhou ze svého. Peníze se tak v ekonomice točí a díky spoluúčasti lidí se jejich objem v oběhu znásobuje. Corrency tak může zásadním způsobem nastartovat spotřebu obyvatel a stát se milníkem v postcovidové obnově ekonomiky. Měnu corrent, kterou kvůli adresné distribuci nazývá také „drone money“, vymyslel Pepe Rafaj, český filmový producent a podnikatel v oblasti elektronických plateb. Projekt získal podporu Ministerstva průmyslu a obchodu, Hospodářské komory, eGovernmentu Ministerstva vnitra a dalších subjektů.