Umístění: Jižní Morava Ekonomika Za výrobky fair trade loni v ČR utratili spotřebitelé 50 milionů korun

Za výrobky fair trade loni v ČR utratili spotřebitelé 50 milionů korun

Praha, 20. dubna 2010 (MEDIAFAX) - Maloobchodní obrat s produkty fair trade dosáhl v roce 2009 v ČR 50 milionů korun, což je o 22 procent více než v roce 2008. Informoval o tom v úterý Tomáš Václavík z agentury Green marketing, která se spolu s Asociací pro fair trade (AFT) podílela na průzkumu spotřeby těchto výrobků.

penize3

 

Z uvedeného obratu 50 milionů bylo přitom dosaženo 40 milionů přes AFT. „Nárůst spotřeby fair trade produktů v České republice je velmi rychlý, od roku 2005 se zvýšil o 1 600 procent,“ říká předseda Asociace Jiří Hejkrlík. Spotřeba výrobků ze systému fair trade dosáhla vloni průměrně 4,75 koruny na osobu, což představuje meziroční nárůst o 19 procent. Podle Václavíka dokládá nárůst spotřeby výrobků ze spravedlivého obchodu i v době ekonomické stagnace zvyšování povědomí veřejnosti o systému fair trade i jejího zájmu o nákup etických produktů. „Do budoucna lze očekávat nadále stoupající zájem i spotřebu, zejména díky tomu, že řada nadnárodních společností, jako například Tchibo, Cadbury, Dole, Pfanner a další stále více své nabídky převádí na férové zdroje,“ uvedl Václavík.

Nejvíce výrobků fair frade nakoupili loni Češi shodně v prodejnách biopotravin a zdravé výživy a maloobchodních řetězcích, obě místa mají stejný podíl 28 procent. Zatímco podíl maloobchodních řetězců se meziročně zvýšil o 87 procent, bioprodejny a prodejny zdravé výživy razantně svůj podíl snížily, a to o 79 procent. „Ukazuje se, že lidé nakupují stále více tyto výrobky ve svém nejčastějším místě nákupu, tedy v maloobchodních řetězcích,“podotýká Václavík.

Podle statistik roste i počet položek výrobků ze systémů férového obchodu. Zatímco na začátku roku 2009 nabízela v ČR tyto produkty jen dm drogerie (16 výrobků) a Marks&Spencer (20 výrobků), na konci roku to již kromě zmíněných byly také Globus (osm výrobků) a Makro a Tesco (po dvou výrobcích). V prosinci 2009 navíc pražské hypermarkety Interspar zařadily do nabídky 36 potravin se známkou Fairtrade.

Takzvaný spravedlivý obchod - fair trade je obchodní partnerství, jehož cílem je podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho je dosaženo prostřednictvím "férových" obchodních podmínek pro výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích.

 

Petr Havel

Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci