Umístění: Kultura Muzea a výstavy Besser s Haškem a tajemníkem Moravského Krumlova odpečetili epopej

Besser s Haškem a tajemníkem Moravského Krumlova odpečetili epopej

Moravský Krumlov, 28. ledna 2011 (MEDIAFAX) - Ministr kultury Jiří Besser (TOP 09) společně s jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem (ČSSD) odpečetili v pátek na zámku v Moravském Krumlově plátna Slovanské epopeje. Pražští památkáři na podzim minulého roku pět z nich zabalili kvůli ohlášenému přesunu obrazů malíře Alfonse Muchy do Prahy.

epopej-krumlov250

 

Slovanskou epopej odpečetil slavnostně tajemník moravskokrumlovské radnice Pavel Vavřina krátce před 18. hodinou. Hašek s Besserem slavnostnímu odpečetění pěti zabalených pláten, ležících v rytířském sále zámku, asistovali. Nová pražská politická reprezentace totiž po komunálních volbách rozhodla, že plátna zůstanou v Moravském Krumlově vystavena ještě jeden rok. Metropole pro ně bude hledat mezitím důstojné prostory k vystavení.

První návštěvníci by měli znovu vidět v zámku dvacet monumentálních pláten Slovanské epopeje v dubnu.

I když se po volbách spory mezi Moravským Krumlovem a Prahou podařilo po sérii jednání nových politických reprezentací zmírnit, není stále definitivně jisté, jak dlouho zůstane Slovanská epopej v Moravském Krumlově pohromadě. Pražští galeristé totiž tvrdí, že pět zabalených pláten je třeba převézt brzy do klimatizovaných prostor Národní galerie v hlavním městě, protože při rozbalování pláten by při nízkých teplotách panujících v moravskokrumlovském zámku, mohlo Muchovo dílo popraskat.

Moravskokrumlovští namítají, že v zámku je o obrazy dostatečně postaráno a že epopej má smysl jedině vcelku. Obávají se, že pokud galeristé odvezou pět sbalených pláten do Prahy, už se nikdy nazpět do zámku nevrátí. Pražský magistrát totiž zatím oficiálně neustoupil od záměru vystavit Muchova plátna na dočasné dva roky trvající výstavě, která má v metropoli začít v říjnu. "Máme k dispozici odborný posudek, který říká, že těch pět pláten můžeme u nás rozmotat a znovu je vyvěsit, i když jsou na zámku teploty kolem nuly," řekl starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina (TOP 09)

Na tom, že Muchovo monumentální dílo ještě zůstane na Moravě, se v lednu dohodl hejtman Michal Hašek s novým pražským primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS). Oba politici se tehdy shodli, že vytvoří společnou pracovní skupinu odborníků, která připraví společný návrh budoucnosti Slovanské epopeje jak pro nejbližší dobu, tak ve střednědobém horizontu. "Skupina mimo jiné navrhne možnosti zlepšení podmínek, ve kterých je epopej vystavována. Chci prosadit možnost budoucí účasti krajského rozpočtu na tomto záměru," řekl Hašek.

Zájem ministerstva kultury podpořit řešení, které by umožnilo dlouhodobé vystavení Muchova díla v Moravském Krumlově, vyjádřil i Besser, který v pátek v Moravském Krumlově mluvil o možnosti využití fondů Evropské unie, takzvaných Norských fondů, a případně i grantů ministerstva kultury. "Budeme spolupracovat na tom, aby se zámek v Moravském Krumlově stal důstojnějším místem pro umístění Slovanské epopeje," přidal se starosta města Třetina.

Ministr kultury i jihomoravský hejtman zároveň potvrdili společný zájem na pokračování veřejné prezentace díla. "Pět Muchových pláten, srolovaných loni pracovníky Galerie hlavního města Prahy narychlo na transportní válce před plánovaným odvozem celého cyklu dvaceti obrazů do Prahy, musí být nyní opět napjato na rámy," shodli se Hašek s Besserem. Ministr Besser, hejtman Hašek i předseda představenstva Incheby Alexandr Rozin, které zámek patří, spolu se starostou Třetinou v této souvislosti probrali také možnosti urychlených oprav chátrajícího zámku.

Slovanská epopej je cyklus dvaceti velkoformátových obrazů, kterým chtěl Alfons Mucha shrnout dějiny Čechů a dalších slovanských národů. Malíř dílo po dokončení v roce 1928 věnoval za symbolickou jednu korunu "českému národu a městu Praze" pod podmínkou, že pro ně v metropoli postaví magistrát hlavního města důstojný stánek k trvalému vystavení.

Praha cyklus obrazů financovaný americkým multimilionářem, ocelářským magnátem a mecenášem umění Charlesem Cranem vystavila ve Veletržním paláci v Holešovicích poprvé téhož roku, u příležitosti desátého výročí vzniku Československé republiky. V roce 1933 pak galeristé plátna, která přešla podmíněně do majetku hlavního města Prahy, srolovali a uložili do depozitáře, kde dílo přečkalo 2. světovou válku. V roce 1950 úřady rozhodly o převezení obrazů částečně poškozených vlhkem do blízkosti Muchova rodiště v Ivančicích u Brna. Azyl nakonec obrazy našly na renesančním zámku v Moravském Krumlově, kde byly po zrestaurování od roku 1963 nepřetržitě vystavovány až do podzimu loňského roku, kdy Praha vypověděla Moravskému Krumlovu "zápůjčku obrazů".

Úmysl pražského magistrátu převézt Slovanskou epopej po 48 letech zpět do Prahy odstartoval vlnu protestů v Moravském Krumlově, později "celonárodní" spor řešily soudy a vyjadřovali se k němu ústavní činitelé i prezident. Výsledkem svárů pak bylo zapečení zámeckých komnat, které mělo zamezit manipulaci s obrazy do doby, než soud určí, kdo je vlastníkem pláten s právem s nimi nakládat.

Jiří Nováček, ilustrační foto: Kryštof Turek

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci