Těšany, 7. října 2021 - V Těšanech na Brněnsku se pustili do oprav náhrobků rodiny Turkovy a rodiny Petlákovy, ve kterých jsou uložené ostatky osob, které byly předlohou bratrům Mrštíkovým k napsání dramatu Maryša. Dále se obec rozhodla investovat také do opravy náhrobku rodiny Karažiové.
Starosta obce Miroslav Zborovský vysvětluje, proč se obec rozhodla investovat do tohoto projektu částku téměř čtyři sta tisíc korun. „Velmi si vážíme toho, že dle osob, které opravdu v Těšanech žily, vzniklo jedno z nejznámějších dramat. Maryša se na divadelních prknech hraje dodnes a my chceme, aby nejen návštěvníci Těšan, ale také místní vnímali, jak významné je pro obec místo, kde jsou ostatky našich rodáků uloženy. I náhrobek rodiny Karažiové patří mezi dominanty místního hřbitova a věřím, že po zrestaurování bude vyhledávanou památkou.“
Při opravách náhrobku Karažiových se zjistila jedna zajímavost, kterou nám více přiblížil restaurátor MgA. Dominik Fiala: „V průběhu restaurování jsem si všiml již značně poškozeného nápisu A. LOOS. S největší pravděpodobností jde o podpis slavné kamenosochařské dílny Adolfa Loose, který byl otcem ještě slavnějšího světového architekta Adolfa Loose mladšího. Adolf Loos starší (1829-1879) založil roku 1860 vlastní kamenickou dílnu, která se věnovala ve velké míře funerální architektuře.“
Kvůli špatnému podloží a havarijnímu stavu bylo nutné všechny výše uvedené náhrobky opatrně rozebrat a vytvořit nový betonový základ. Následovala náročná etapa čištění, kdy se v průběhu času na náhrobcích postupně objevily různé druhy znečištění. Dominik Fiala doplňuje: „Bylo třeba řešit staré tmely a spárování, biologické napadení, mastné fleky, korozivní produkty z nevhodných barev či kovových prvků, různé krusty atd. Čištění trvalo déle jak měsíc, a to především kvůli bílým mramorům, které je třeba čistit velmi citlivě, aby nedošlo k nevratnému poškození. Všechny kameny, kromě leštěné žuly, vykazovaly značnou povrchovou korozi, a proto je bylo třeba hloubkově zpevnit. Tímto zásahem se výrazně prodlouží životnost kamenů. Po těchto provedených krocích proběhne ještě injektáž a lepení trhlin, a doplnění chybějící modelace. Následně se pomníky opět sestaví na nové základy, jednotlivé bloky se vyspárují a obnoví se čitelnost písma. Závěrem bude povrch ošetřen hydrofobizací, která prodlouží životnost díla i restaurátorského zásahu.“ Celý proces je tedy hospodárný komplexní restaurátorský zásah, jehož kvalitu zaručují nejlepší možné materiály a technologické postupy.