Připravované tři vzdělávací okruhy se však neomezí jen na zmíněné tři velikány. Kromě těchto osobností představí Brno a Jihomoravský kraj jako centrum vědy a výzkumu a významné středisko kultury. Budou doplněny také čtvrtým okruhem vzdělávání, jehož tématem jsou specifika práce s hendikepovanými návštěvníky města a regionu. Pracovníci institucí působících v cestovním ruchu se během pilotního ověření mají seznámit se specifickými potřebami, ale i možnostmi této skupiny návštěvníků a naučit se vycházet jim vstříc.
Výukové texty a další pomůcky, které mají umožnit zvýšení kvalifikace turistických průvodců, pracovníků turistických informačních center, recepcí hotelů, památkových objektů a jiných turistických cílů tak, aby mohli v přímém styku s domácími i zahraničními turisty vystupovat jako poučení propagátoři regionu, budou mít dvojí význam. Především umožní významné skupině pracovníků cestovního ruchu zvýšit svoji odbornost a tím i šanci na úspěšné uplatnění v silné konkurenci v daném segmentu trhu práce. Neméně významný je však také přínos trvalého zvyšování kvalifikace těch, kdo pracují s hosty, pro zlepšování šancí celého jihomoravského regionu v soutěži jiných turistických cílů.
„V současné době se rodí studijní materiály pro cílovou skupinu průvodců a dalších pracovníků cestovního ruchu, stejně jako pomůcky pro lektory. Mezi ně budou patřit mimo jiné i výuková videa,“ říká ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Morava Zuzana Vojtová. Pilotní ověření studijních pomůcek se podle ní uskuteční na sklonku letošního roku pod vedením zkušených lektorů. Na základě výsledků tohoto ověření budou studijní materiály i lektorské pomůcky upraveny tak, aby mohly být co nejefektivněji používány i po skončení projektu ve všech turistických oblastech Jihomoravského kraje.
Projekt Vědět a předávat je dalším z programů Centrály cestovního ruchu Jižní Morava, směřujících k zvýšení kvalifikace lidí v cestovním ruchu na území regionu. Ne náhodou má podtitul „Naučme se dobře postarat o své hosty.“ Cílem by měl být nejen kvalifikovaný průvodce, ale i poučený recepční hotelu, případně i taxikář, který dovede hostům ve stručnosti představit město či kraj, doporučit mu návštěvu míst, spojených s významnými událostmi a osobnostmi, nebo naopak varovat třeba vozíčkáře před bariérami, které by bez zvládnutí speciálních sportovních disciplín těžko zvládal. Pracovníci ve službách cestovního ruchu nejsou většinou vzděláváni v oblasti poskytování informací a nedovedou dostatečně flexibilně reagovat na individuální potřeby například specifických skupin návštěvníků se zdravotním postižením. To má projekt Vědět a předávat změnit.
„Navazujeme na náš nyní ověřovaný projekt Komunikující místo, který má přispět k obecnému zlepšení komunikace s turisty ve všech zařízeních cestovního ruchu i na úřadech veřejné správy. Dosavadní výsledky ukazují, že toto úsilí je zaměřené správným směrem. Špatná komunikace, neschopnost nebo neochota odpovědět, poradit a pomoci jsou totiž nejvíce kritizovanými jevy, snižujícími zájem turistů znovu se do regionu vracet,“ dodává ředitelka centrály Zuzana Vojtová. Podle ní musí jít zlepšování úrovně turistické infrastruktury v regionu ruku v ruce s růstem kvality poskytovaných služeb a informačního servisu. Bez odborně připravených lidí se to neobejde.
Zdroj: CCRJM, ilustrační foto: Kryštof Turek