Brno, 13. července 2011 - Zapomeňte na dlouhé fronty každý měsíc při nákupu kupónu na „šalinkartu“. Již za rok si ji totiž dobijete pohodlně přes internet či bankovním převodem - papírové předplatní jízdenky totiž nahradí moderní elektronické karty. Více informací o projektu přibližuje Václav Horák, náměstek hejtmana JMK.

- Kdy se začnou zavádět elektronické karty, které nahradí papírové „šalinkarty“?
Po sedmi letech úspěšné spolupráce v integrovaném dopravním systému se Jihomoravský kraj a Statutární město Brno společně rozhodli modernizovat systém odbavování cestujících. Pokud nedojde ke zdržení v důsledku právních nebo technických problémů, již na podzim příštího roku bude zaveden testovací provoz nových předplatních jízdenek ve formě elektronických karet. Během dalšího roku pak bude tento systém rozšířen mezi všechny skupiny předplatitelů
- Co vedlo kraj a město Brno k náhradě stávajícího systému papírových předplatních jízdenek?
V prvé řadě samotní cestující. V současné době je Brno a Jihomoravský kraj posledním větším městem, kde se elektronické karty nepoužívají. V posledních letech jsme dostávali řadu dotazů cestujících, kdy budeme náš zastaralý systém jízdenek modernizovat. Do změny jsme však nechtěli jít dříve, než se přesvědčíme, že jinde systém funguje bez problémů, a než se prokáže jeho bezpečnost a prokazatelná ochrana uživatelů.
- Budou elektronické karty platit jen v Brně, nebo se uvažuje i o jejich rozšíření na celý kraj?
Základním principem Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) je budovat co nejjednodušší systém dopravy tak, aby cestující nemusel řešit, jestli jede městskou dopravou, regionálním autobusem nebo vlakem. Koupí si jízdenku, nastoupí a placení při dalších přestupech neřeší. Proto se i nové elektronické karty zavedou současně na celém území kraje u všech dopravců.
- Zůstanou i po zavedení elektronických karet souběžně i papírové lístky či „šalinkarty“?
Podle naší evidence většina cestujících v IDS JMK využívá předplatní jízdenky. V Brně je to dokonce až osmdesát procent cestujících. Proto karty nejprve zcela nahradí tzv. šalinkarty. Možnost placení za jednu jízdu se na nich bude zavádět až v dalších etapách. Papírové jednorázové jízdenky tedy zůstanou. Nikdo nebude nutit občasné uživatele veřejné dopravy kupovat si plastovou kartu.
- Jaké jsou hlavní výhody plánovaných elektronických karet?

Výhod je více, jmenuji však tři, které jsou pro cestující nejdůležitější. Odpadne nutnost pravidelně chodit do předprodejního místa. Pokud bude cestující chtít, vyřeší vše pomocí internetu. Podobně jako při placení za předplacenou službu např. u mobilních operátorů nastaví opakovaný příkaz k úhradě nebo dá souhlas k inkasu a od pořízení karty se již o nic dalšího nebude muset starat.
Druhou výhodou je snadnost vydání náhradní karty při její ztrátě. Pokud dnes cestující ztratí jízdenku, náhradu nemůže obdržet. Při ztrátě karty uhradí jen poplatek za vydání nové a nepřijde o zakoupenou jízdenku.
Poslední výhodou je plánovaná možnost přerušení platnosti jízdenky v případě dlouhodobější neočekávané choroby nebo nepřítomnosti. Nové karty tak cestujícím mohou uspořit nemalé peníze.
- Dotkne se nějak zavedení elektronických karet starších občanů, kteří dnes s počítači nedokáží pracovat?
Pokud někdo nebude chtít řešit objednávku a vyřízení karty přes internet, bude postupovat stejně jako nyní. Vše vyřeší osobně na přepážce.
- Jaké jsou plánované náklady na jejich zavedení elektronických jízdenek?
Náklady na první etapu činí přibližně 70 milionů korun. Jedná se o nepřekročitelný strop, za který musí být systém zrealizován. Většinu potřebných prostředků poskytne Evropská unie, zbylou část Jihomoravský kraj.
- Prahu neslavně proslavila předražená Opencard. Můžete zaručit, že podobná blamáž se v Jihomoravském kraji nestane?
Kauza pražské Opencard byla při přípravě našeho projektu významným mementem. Nutila nás velmi důkladně zvažovat a konzultovat veškerou přípravu s odborníky, abychom se podobným problémům vyhnuli. Uvedu jen dva důvody, proč jsme si jisti, že k problémům nedojde - na rozdíl od Prahy připravujeme jen jednoduchou formu karty. Její realizaci nemohou ohrozit legislativní problémy. Provedení celého projektu zajistí společnost KORDIS JMK, kterou vlastní výhradně Jihomoravský kraj a město Brno. Na realizaci bude dohlížet řídící výbor se zástupci samospráv i úřadů.
- Nebojíte se, že by mohlo dojít ke zneužití osobních údajů uživatelů elektronických karet?
Veškeré elektronické informace budou anonymní. Na kartu se nebudou elektronicky nahrávat a ani automaticky evidovat žádné údaje o cestujícím jako je jméno, příjmení a další informace. Z hlediska ochrany osobních údajů to tedy bude naprosto stejné jako v případě dnešních papírových průkazek.
tof, foto: KORDIS
Zapomeňte na dlouhé fronty každý měsíc při nákupu kupónu na „šalinkartu“. Již za rok si ji totiž dobijete pohodlně přes internet či bankovním převodem - papírové předplatní jízdenky totiž nahradí moderní elektronické karty. Více informací o projektu přibližuje Václav Horák, náměstek hejtmana JMK.
· Kdy se začnou zavádět elektronické karty, které nahradí papírové „šalinkarty“?
Po sedmi letech úspěšné spolupráce v integrovaném dopravním systému se Jihomoravský kraj a Statutární město Brno společně rozhodli modernizovat systém odbavování cestujících. Pokud nedojde ke zdržení v důsledku právních nebo technických problémů, již na podzim příštího roku bude zaveden testovací provoz nových předplatních jízdenek ve formě elektronických karet. Během dalšího roku pak bude tento systém rozšířen mezi všechny skupiny předplatitelů
· Co vedlo kraj a město Brno k náhradě stávajícího systému papírových předplatních jízdenek?
V prvé řadě samotní cestující. V současné době je Brno a Jihomoravský kraj posledním větším městem, kde se elektronické karty nepoužívají. V posledních letech jsme dostávali řadu dotazů cestujících, kdy budeme náš zastaralý systém jízdenek modernizovat. Do změny jsme však nechtěli jít dříve, než se přesvědčíme, že jinde systém funguje bez problémů, a než se prokáže jeho bezpečnost a prokazatelná ochrana uživatelů.
· Budou elektronické karty platit jen v Brně, nebo se uvažuje i o jejich rozšíření na celý kraj?
Základním principem Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) je budovat co nejjednodušší systém dopravy tak, aby cestující nemusel řešit, jestli jede městskou dopravou, regionálním autobusem nebo vlakem. Koupí si jízdenku, nastoupí a placení při dalších přestupech neřeší. Proto se i nové elektronické karty zavedou současně na celém území kraje u všech dopravců.
· Zůstanou i po zavedení elektronických karet souběžně i papírové lístky či „šalinkarty“?
Podle naší evidence většina cestujících v IDS JMK využívá předplatní jízdenky. V Brně je to dokonce až osmdesát procent cestujících. Proto karty nejprve zcela nahradí tzv. šalinkarty. Možnost placení za jednu jízdu se na nich bude zavádět až v dalších etapách. Papírové jednorázové jízdenky tedy zůstanou. Nikdo nebude nutit občasné uživatele veřejné dopravy kupovat si plastovou kartu.
· Jaké jsou hlavní výhody plánovaných elektronických karet?
Výhod je více, jmenuji však tři, které jsou pro cestující nejdůležitější. Odpadne nutnost pravidelně chodit do předprodejního místa. Pokud bude cestující chtít, vyřeší vše pomocí internetu. Podobně jako při placení za předplacenou službu např. u mobilních operátorů nastaví opakovaný příkaz k úhradě nebo dá souhlas k inkasu a od pořízení karty se již o nic dalšího nebude muset starat.
Druhou výhodou je snadnost vydání náhradní karty při její ztrátě. Pokud dnes cestující ztratí jízdenku, náhradu nemůže obdržet. Při ztrátě karty uhradí jen poplatek za vydání nové a nepřijde o zakoupenou jízdenku.
Poslední výhodou je plánovaná možnost přerušení platnosti jízdenky v případě dlouhodobější neočekávané choroby nebo nepřítomnosti. Nové karty tak cestujícím mohou uspořit nemalé peníze.
· Dotkne se nějak zavedení elektronických karet starších občanů, kteří dnes s počítači nedokáží pracovat?
Pokud někdo nebude chtít řešit objednávku a vyřízení karty přes internet, bude postupovat stejně jako nyní. Vše vyřeší osobně na přepážce.
· Jaké jsou plánované náklady na jejich zavedení elektronických jízdenek?
Náklady na první etapu činí přibližně 70 milionů korun. Jedná se o nepřekročitelný strop, za který musí být systém zrealizován. Většinu potřebných prostředků poskytne Evropská unie, zbylou část Jihomoravský kraj.
· Prahu neslavně proslavila předražená Opencard. Můžete zaručit, že podobná blamáž se v Jihomoravském kraji nestane?
Kauza pražské Opencard byla při přípravě našeho projektu významným mementem. Nutila nás velmi důkladně zvažovat a konzultovat veškerou přípravu s odborníky, abychom se podobným problémům vyhnuli. Uvedu jen dva důvody, proč jsme si jisti, že k problémům nedojde - na rozdíl od Prahy připravujeme jen jednoduchou formu karty. Její realizaci nemohou ohrozit legislativní problémy. Provedení celého projektu zajistí společnost KORDIS JMK, kterou vlastní výhradně Jihomoravský kraj a město Brno. Na realizaci bude dohlížet řídící výbor se zástupci samospráv i úřadů.
· Nebojíte se, že by mohlo dojít ke zneužití osobních údajů uživatelů elektronických karet?
Veškeré elektronické informace budou anonymní. Na kartu se nebudou elektronicky nahrávat a ani automaticky evidovat žádné údaje o cestujícím jako je jméno, příjmení a další informace. Z hlediska ochrany osobních údajů to tedy bude naprosto stejné jako v případě dnešních papírových průkazek.
(tof)
Komentáře a dotazy k produktu
RSS informační kanál kometářů k tomuto článku.