Brno, 30. listopadu 2024 - Moderní nízkopodlažní vlaky Stadler, které se od poloviny prosince objeví na jihomoravských železnicích, nesou názvy inspirované vinařskými tratěmi. Cestující se tak svezou například ve vlaku Pod Mušlovem, Strážnické Horní Hory nebo Strachotický Dívčí vrch. V pátek 29. listopadu si cestu Stadlerem zájemci vyzkoušeli na prezentační jízdě ze Znojma do Šatova a zpět. Nové jednotky budou nasazeny na linky Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) a nabídnou cestujícím komfortní a moderní vybavení.
Názvy třinácti vlakových souprav jsou inspirované místními vinařskými tratěmi, které lemují trasy jednotlivých vlakových linek. Snahou je propojit symboliku vinařství, které neodmyslitelně patří k jižní Moravě, s každodenním cestováním. Cestující se tak mohou těšit na jízdu v jednotkách, které nesou názvy třeba jako Liščí vrch, Velkobílovická Nová hora, Vrbovecký Šác, Slunečná nebo Langewarte.
„Jsme rádi, že modernizované vlaky Stadler budou jezdit na Znojemsku, ale také na Mikulovsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Obyvatelé těchto částí kraje se tak dočkají pohodlných a moderně vybavených spojů, které výrazně zpříjemní jejich cestování,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Nové jednotky Stadler budou nasazeny na třech linkách IDS JMK:
- S8 Znojmo – Mikulov – Břeclav
- S52 Zaječí – Kobylí – Hodonín
- S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce – Myjava
Modernizaci vlaků realizovala společnost ŠKODA PARS Šumperk. Každá jednotka váží 66 tun a nabízí 100 míst k sezení. Nasazení těchto nových vlaků je dalším krokem k rychlé a pohodlné veřejné dopravě.
„Moderní doprava je jedním z pilířů rozvoje našeho regionu. Věříme, že nové vlaky budou nejen spolehlivým dopravním prostředkem, ale také příjemnou součástí každodenního života našich obyvatel. Vlaky jsou nízkopodlažní, bez schodů u vstupních dveří, což výrazně usnadní nástup a výstup, zejména rodičům s kočárky, cestujícím na invalidním vozíku či cyklistům. Každý vlak pojme až osm jízdních kol, dva kočárky a dva vozíky,“ uvedl krajský náměstek pro oblast dopravy Jiří Crha.
Soupravy jsou vybaveny klimatizací, WiFi připojením, USB porty a zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Ve vlaku se nachází přehledný informační systém, který zahrnuje i jeden z největších vnitřních informačních panelů na české železnici. Díky tomu jsou informace o trase dobře viditelné i z větší vzdálenosti.
Dalším inteligentním prvkem jsou automatické sčítače cestujících, které pomocí kamer nad vstupními dveřmi zaznamenávají počet nástupů a výstupů. Tato data umožní efektivnější plánování dopravy v regionu.
„Naše vlaky budou jezdit v lokalitách, kde se pohybuje mnoho cyklistů. Při modernizaci jsme na to mysleli a upravili jsme uspořádání sedadel tak, aby bylo možné převézt více kol i kočárků. Díky nízkopodlažnímu řešení je navíc nástup s kolem, kočárkem nebo i většími zavazadly výrazně snazší,“ doplnil generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.
Vlaky budou vybaveny také automaty na nákup jízdenek IDS JMK a celostátních jízdenek OneTicket. Jejich design v barvách Jihomoravského kraje navazuje na již zavedené jednotky Moravia, které si cestující oblíbili.
„Soupravy budou mít s jednotkami Moravia i řadu dalších společných prvků, které se osvědčily. Před příjezdy do přestupních uzlů budou například informační panely ve vlaku zobrazovat nejen odjezdy přípojných vlaků, ale i aktuální odjezdy návazných autobusových linek předávané z KORDIS. Zároveň bude palubní počítač v kabině strojvedoucího propojen s dispečinkem KORDIS a v případě mimořádností tak strojvedoucí může dostávat přímo zprávy o čekání na přípojné autobusové linky, což usnadňuje dispečerské řízení,“ uzavřel ředitel společnosti KORDIS JMK Jiří Horský.
Zdroj a foto: JMK/KORDIS JMK