Umístění: Jižní Morava Doprava Trať z Brna do Veselí n. M. bude od roku 2016 otevřena i soukromým dopravcům

Trať z Brna do Veselí n. M. bude od roku 2016 otevřena i soukromým dopravcům

Brno, 28. února 2012 (MEDIAFAX) - Nejpozději v roce 2016 budou moci na jihomoravské železnice vyjet první regionální vlaky soukromých dopravců. Krajští radní totiž v úterý zahájili přípravy na vypsání tendru na výběr drážního dopravce na důležité tratí mezi Brnem a Veselím nad Moravou na Hodonínsku.

zluty_vlak1_250

 

"Zahajujeme nabídkové řízení takového rozsahu jako první kraj v České republice," řekl hejtman Michal Hašek (ČSSD). Krajští radní se podle něj v úterý rozhodli vypsat výběrové řízení na dopravce na železniční lince Brno – Šlapanice – Slavkov u Brna – Bučovice – Kyjov – Veselí nad Moravou – Zlínský kraj.

Tendr vybere dopravce pro období od roku 2016 do roku 2031. "V rámci nabídkového řízení budeme po dopravci požadovat pořízení nových vozidel," dodal hejtman. Trať mezi Brnem a Veselí nad Moravou je jedna z páteřních železničních linek v Jihomoravském kraji. Motorovými vlaky po ní jezdí přibližně 18 procent všech cestujících v železniční dopravě v kraji.

Zadávací dokumentace k vypsanému tendru bude podle Haška zároveň sloužit jako základ pro další nabídková řízení, která bude moci kraj vypsat po jeho zdárném ukončení. "Dopady na rozpočet kraje lze očekávat ve výši přibližně 35 milionů korun ročně," dodal hejtman.

Krajští radní zároveň přiznali, že při vypisování tendru jsou opatrní. Důležitým faktorem pro rozhodování o rozsahu prvního tendru na drážního dopravce na jižní Moravě byla podle Haška skutečnost, že v současné době není zcela vyjasněno spolufinancování regionální železniční dopravy ze strany státu. To pro Jihomoravský kraj představuje zhruba 270 milionů korun za rok. "V případě, že by stát nedostál závazkům plynoucím mu z memoranda o financování regionální železniční dopravy, které uzavřel s kraji, znamenalo by to zásadní dopad do financování a tím i provoz regionální železniční dopravy," připomněl Hašek.

Krajští radní totiž podle hejtmana zvažovali vypsání nabídkových řízeních i na další tratě, zejména na drážního dopravce v rozsahu linek S2 Brno - Letovice na Blanensku a S3 Břeclav - Brno - Tišnov - Níhov. Ty zabezpečují v současnosti přepravu 48 procent cestujících po železnici v kraji. "Vzhledem k tomu, že jsou v současnosti nedostatečné zkušenosti s řízením podle zákona o veřejných službách, mohl by nějaký případný procesní problém vést až ke kolapsu celého integrovaného dopravního systému, který je na jihu Moravy postaven právě na železnici," obává se Hašek.

Krajská rada se proto rozhodla zařadit další regionální železniční linky na jižní Moravě do případných tendrů až po získání zkušeností s tímto druhem výběrových řízení. Situaci u dalších linek navíc podle dopravních odborníků komplikuje fakt, že je České dráhy provozují na smíšené elektrické a motorové trakci, takže je pro zájemce obtížné zajistit vzájemnou záměnu vozidel nebo minimalizovat počet záložních lokomotiv.

Vypsáním svého prvního železničního tendru podle Haška plní hejtmantsví slib, které dalo politické vedení při ustavení krajské koalice. Vypsání železničního tendru byla totiž podmínka KDU-ČSL při vzniku koalice v roce 2010. "Jde o takovou variantu, která neohrozí fungování Integrovaného dopravního systému v době krize," řekl první náměstek hejtmana Stanislav Juránek (KDU-ČSL).

Jiří Nováček, ilustrační foto: Kryštof Turek

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci