Další problém dopravců je dlouhá splatnost faktur za přepravní služby. Podle Hanáka se pohybuje v délce 90 až 150 dní, což výrazně omezuje hotovostní toky. Nejpalčivější je ale nedostatečná kontrola státu nad dodržováním pravidel platných v nákladní silniční dopravě, včetně řádného placení mezd, zákonného pojištění apod. zejména malými dopravci. „Chceme rovné podnikatelské prostředí, to znamená zvýšení státní kontroly, zejména u malých dopravců,“ řekl Petr Kašík, výkonný ředitel SD.
Tyto a další připomínky vznáší SD v rámci veřejného připomínkového řízení vůči materiálu ministerstva dopravy Strategie dopravy. Tato studie se stane součástí strategie konkurenceschopnosti ČR, kterou připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu.
V železniční dopravě bude klíčovým strategickým krokem převedení řízení dopravy pod Správu železniční dopravní cesty. Převod připravují České dráhy (ČD) k 1. červenci letošního roku. Bude se týkat mj. 9500 zaměstnanců. „Bude se jednat také o převedení majetku, který s řízením provozu souvisí. Je to majetek v řádu miliard korun,“ řekl Vladimír Brzek, odborný poradce ČD.
Velmi vysoko Svaz dopravy hodnotí úroveň veřejné dopravy v ČR. „Od doby, kdy veřejnou dopravu převzaly kraje, funguje velice dobře, kromě Středočeského kraje, tam je to ale vinou hejtmana,“ řekl prezident Hanák. Za chybu státu SD považuje zastavení dotací státu na obnovu vozového parku v silniční dopravě. V železniční ale pokračuje, letos ČD investují do rekonstrukcí vozů přes sedm miliard korun. Podle poradce Brzka ke zvýšení kvality osobní železniční dopravy přispěje postupné otevírání trhu soukromým dopravcům tempem zhruba 15 procent ročně (podle finančního objemu) až do úrovně 75 procent trhu.