(Brno, 16.6. 2009) Maloobchodní obrat s produkty Fair Trade dosáhl v roce 2008 v České republice 41 milionů korun. Nejvíce Češi nakupují Fair Trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky. To je výsledek průzkumu, který mezi dovozci výrobků Fair Trade provedli agentura Green marketing a Asociace pro Fair Trade.
V roce 2008 dosáhl v České republice maloobchodní obrat produktů Fair Trade 41 milionů Kč, z toho bylo 30 milionů Kč dosaženo členy Asociace pro fair trade. Obrat se tak meziročně zvýšil o 54 %. Nárůst spotřeby Fair Trade produktů v České republice je velmi vysoký, podle údajů Asociace pro fair trade se maloobchodní obrat v roce 2005 pohyboval okolo 3 milionů Kč. Tento fakt dokládá razantní zvyšování povědomí veřejnosti o systému Fair Trade i jejího zájmu o nákup etických produktů. Spotřeba výrobků ze systému fair trade dosáhla vloni průměrně 4 Kč na osobu.
Co to je Fair Trade
Spravedlivý obchod - Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním "férových" obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích.Fair Trade tak poskytuje konkrétním lidem v rozvojových zemích šanci vymanit se z bludného kruhu bídy vlastními silami a žít důstojný život. Fair Trade současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za odpovídající cenu.
Kde Češi Fair trade výrobky nakupují
Nejvíce výrobků Fair Trade nakoupili vloni Češi v prodejnách biopotravin, 50 %, což je stejně jako v roce 2007. Svůj podíl naopak navýšily specializované prodejny Fair Trade, a to z 12 % v roce 2007 na 20 % vloni. Dalším nejvýznamnějším prodejním místem jsou supermarkety s podílem 15 %, jejich podíl vloni klesl o 5 % - za loňský rok se jedná o prodej v prodejnách dm drogerie a Marks&Spencer. Významným odbytištěm je prodej přes internet, který se na celkovém obratu podílel 10 %, tedy o 4 % více než v roce 2007. Podíl nezávislých prodejen potravin vloni klesnul na pouhá 3 %. V gastronomii se uplatnila 2 % dovážených výrobků Fair Trade.Fair Trade produkty bylo vloni možné zakoupit v mnoha desítkách prodejen, především to byly prodejny zdravé výživy, bioprodejny, čajovny či kavárny. V Česku se již spravedlivě obchodované výrobky dostávají i do maloobchodních sítí – vloni byly k dostání například v obchodech Marks&Spencer, dm drogerie, Brněnka a také ve velkoobchodech Makro. Na jaře 2009 zařadil výrobky Fair trade do svých prodejen také maloobchodní řetězec Globus. Další obchodní řetězce plánují jejich uvedení během roku 2009. Existuje i celá řada e-shopů, které mají v nabídce Fair Trade, některé z nich provozují přímo dovozci do ČR, jiné mají výrobky jen jako součást svého sortimentu. Zvyšující se popularitu eticky nakupovaných potravin dokládá také jejich využití v restauracích provozovaných společností Eurest a zařazení těchto výrobků do katalogu společnosti Office Depot.
V roce 2008 měli čeští spotřebitelé možnost nakupovat Fair Trade produkty již v 10 specializovaných prodejnách v Praze, Brně, Olomouci, Pardubicích, Ústí nad Labem a Trutnově. Specializované obchody s férovým zbožím provozovala loni především Společnost pro Fair Trade pod značkou NaZemi, dále Jeden svět a společnosti Fair Trade Centrum a Fairově. Otevření dalších specializovaných obchodů se chystá na rok 2009.
Co nám nejvíce chutná
Zdaleka nejvíce si Češi vychutnávají Fair Trade kávu, čaje, čokolády a další cukrovinky. Nárůst zaznamenaly Fair Trade řemeslné produkty, jejichž sortiment se výrazně rozšířil a zvýšila se jejich dostupnost. Největší produktovou kategorií je kakao, čokoláda a cukrovinky s podílem na celkovém obratu 28 % (32 % v roce 2007), káva 26 % (28 % v roce 2007) a čaj 18 % (beze změny). Podíl cukru a dalších sladidel se vloni meziročně zvýšil ze 4 % na 6 %. Kategorie nápoje zvýšila svůj podíl ze 2 % na 3 %, kategorie semena, ořechy a rýže ze 3 % v roce 2007 na 4 % vloni a s 1 % je nejmenší kategorie sušené ovoce. Nepotravinářské zboží ze systému Fair Trade se na obratu vloni podílelo 12 %, což představuje trojnásobný nárůst oproti stavu v roce 2007. Jedná se především o textil, oblečení a další řemeslné výrobky, od módních doplňků přes potřeby pro domácnost až po hudební nástroje.Sortiment produktů Fair Trade v českých obchodech se stále rozšiřuje. Nadále však má jedno specifikum: zatím se prodávají jen trvanlivé potraviny nebo řemeslné výrobky. Ani v roce 2008 do Česka nedorazily například ve Švýcarsku tolik oblíbené Fair Trade banány či jiné čerstvé ovoce nebo řezané květiny. Tradičně nejvíce výrobků se k nám dostává od Fair Trade organizací z Německa, Rakouska, Itálie a Velké Británie, dále také z Francie a Holandska.
Na pultech českých obchodů se objevují Fair Trade výrobky nejčastěji od následujících organizací: Gepa (Německo), EZA (Rakousko), El Puente (Německo), Commercio Alternativo – Equo Solidale (Itálie), Eine Welt Handel (Rakousko), Lobodis (Francie).