Umístění: Jižní Morava Ekonomika Feministky udělily firmě S&Ř, Ch Kovo z Chroustovic anticenu Sexistické prasátečko

Feministky udělily firmě S&Ř, Ch Kovo z Chroustovic anticenu Sexistické prasátečko

Brno, 15. prosince 2010 (MEDIAFAX) - Brněnské feministky udělily ve středu výroční anticenu Sexistické prasátečko firmě S&Ř, Ch Kovo za reklamu s textem „Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání“ doplněným fotkou takřka svlečené ženy. Řekla to organizátorka ankety Petra Havlíková.

reklama-sexistickeprasatecko2010

 

Soutěž Sexistické prasátečko si podle Havlíkové klade za cíl upozornit na nejvíce sexistické reklamy v Česku.

"Ve veřejném hlasování, kterého se zúčastnilo 411 lidí, zvítězil mezi 28 nominovanými reklamami poutač firmy S&Ř, Ch Kovo s textem „Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání“ doplněným fotkou polonahé ženy," řekla Havlíková. Na první místo zmíněnou reklamu podle ní zařadilo 130 hlasujících.

Odborná porota zvolila jako nejsexističtější reklamu brněnské stavební a projekční firmy Vašstav, zesměšňující ženy ve středním věku.

Veřejnost za nejvíce sexistickou považuje reklamu firmy S&Ř, Ch Kovo z Chroustovic ba Chrudimsku. Podle člena odborné poroty Petra Pavlíka z Karlovy univerzity v Praze jde o "klasickou sexistickou reklamu, která kombinuje sexuální narážku s ženskou nahotou, prezentovanou v duchu pornografických konvencí".

Na druhé místo zařadila veřejnost reklamní billboard firmy Pila Pasák, s motivem ženy s vystrčeným pozadím a heslem "Na to si musíte sáhnout" a na třetí leták firmy Spilka interiéry, vyzývající k vyhození staré a pořízení nové – ne jak by obrázek podle organizátorů hlasování napovídal – ženy, ale skříně.

U odborné poroty vyhrála anticenu firma Vašstav, na druhém místě se ocitla zastavárna Index „Leták zneužívá ženského těla na absolutně nepatřičnou reklamu. Evokuje, že ženské tělo možno použít či zneužít na všechno, je možné jím třeba i platit," vysvětlila volbu porotkyně Jana Juráňová ze Slovenského časopisu Aspekt. Třetí místo obsadila firma Hyperinzerce, stereotypně zobrazující ženu v roli manželky s válečkem v ruce, kterou je nejlepší prodat.

Firmy s nejvíce sexistickými reklamami "odmění" organizátorky negativním diplomem a publikací obsahující odborné informace o tom, co je sexismus a jak se projevuje v reklamě.

Podle Havlíkové není záměrem soutěže odsoudit zhotovitele reklamy, ale upozornit je na to, že jejich díla mohou někoho urážet. "Tento aspekt si řada firem vůbec neuvědomuje," řekla Havlíková.

Feministky by rovněž rády prostřednictvím ankety změnily pohled firem i veřejnosti na reklamu obecně. "Rádi bychom vtipnou formou ukázali, že do hlav lidí se lépe vryjí vtipné reklamy, které boří zažité stereotypy a klišé a nejenom nahé ženy," doplnila Havlíková.

Podle odborníků na genderovou problematiku se takzvané sexistické reklamy vyznačují stereotypním zobrazováním pohlaví v reklamě. V českém prostředí jsou touto skupinou častěji ženy. Sexistické reklamy často využívají zobrazení sexualizovaného těla bez souvislosti s propagovaným výrobkem. Časté je rovněž využití zjednodušujících představ o ženách nebo mužích – ženy jsou spojovány s praním prádla, muži s opravou domu a podobně.

"Proti těmto zjednodušujícím a často nedůstojným obrazům je možné bránit se například nekupováním výrobků od daných firem nebo upozorněním Rady pro reklamu, která má regulaci reklamy u nás na starosti," upozornila Havlíková.

Loňský ročník soutěže vyhrál billboard propagující noční klub Belveder v blízkosti parku Lužánky. "Majitel firmy si cenu za vítězství v Sexistickém prasátečku osobně převzal, nicméně stáhnout reklamu, která vadí velkému počtu Brňanů a Brňanek, se nerozhodnul," řekla organizátorka ankety.

Jiří Nováček

Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci