
Při projednávání návrhu státního rozpočtu na rok 2012 předkládá ministerstvo financí dvě alternativy – buď sjednocení a zvýšení sazby DPH na 19 procent už od roku 2012 s výjimkami, nebo velmi razantní škrtání v rozpočtech jednotlivých ministerstev.
"Vláda se v současnosti orientuje pouze na negativní rozpočtové restrikce a zvyšování daní, které potřebuje stát. Podle názoru komorových ekonomů je nutné také začít motivovat ekonomiku k růstu a tím startovat pro budoucí fiskální období větší daňové odvody a vyšší zaměstnanost," upozorňuje v této souvislosti prezident HK ČR Petr Kužel.
Hospodářská komora České republiky poukazuje také na to, že se neustále mění pravidla hry a to, co bylo dohodnuto, se v krátké době mění. Zatímco podnikatelé nabídli jednotnou daň z přidané hodnoty bez výjimek a připravovali se na sjednocenou 17,5procentní DPH, jak bylo vyjednáno a dohodnuto v prvních měsících letošního roku, nyní musí ve svých podnikatelských plánech počítat s novou situací. "Velmi apeluji na to, aby když se něco dohodne, se to také dodržovalo. Zvýšení sazby DPH na 19 procent, byť je zatím formulováno v rovině diskuzí, výrazně mění situaci a HK ČR jako největší reprezentant podnikatelů by s takovým krokem nesouhlasila. Vysvětlení, které v souvislosti s touto uvažovanou změnou předkládá premiér a ministr financí má sice v sobě reálné jádro. Určitě nechceme dopadnout jako Řecko, nebo Itálie, ale naše propočty, které jsme udělali v době, kdy jsme navrhovali sazbu 17 procent, byly dost vysoké na to, aby i při 17,5procentní DPH zůstal státu dostatek finančních prostředků," dodal Kužel.
Ministerstvo financí předkládá jako alternativu zvýšení DPH výrazné škrty ve státních výdajích, zejména v rezortech dopravy a školství. Na obou těchto oblastech přitom podle Kužela značně závisí i to, jak se podaří realizovat cíle, které si vytyčuje Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky do roku 2020. "Zejména v oblasti dopravy je důležité, aby se drasticky nesnižovaly investice do dopravní infrastruktury, jejíž dobudování a zkvalitnění je nutné pro rozvoj regionů a krajů. Navrhujeme zapojit do budování dopravní infrastruktury soukromé zdroje,“ předkládá alternativu k rozpočtovým škrtům Kužel.












