Na problém poukazují podle SP ČR dostatečně samotná statistická čísla. Zatímco průmysl v ČR, vytvářející téměř dvě pětiny hrubého domácího produktu, zaměstnává nyní 42 procent lidí, první ročníky technicky zaměřených středních škol představují pouze 29 procent studentů z celkového počtu středoškoláků. "Máme tu tikající demografickou bombu," uvedl k datům viceprezident SP ČR Pavel Juříček.
Prezident SP ČR Hanák dále uvedl, že možné řešení situace se týká již předškolního a základního školství, kde navrhuje znovuzavedení pracovní výchovy a posílení výuky matematiky. "K prosazení změn v technickém školství musíme překonat tři rizika. Nechuť ministerstva financí podpořit ho několika set miliony korun. Potřebujeme podporu krajů. A musíme vyškolit technicky orientované učitele," nechal se slyšet Hanák.
Podle jeho slov je současná situace na pomezí katastrofy. "Pokud nedojde k rychlému obratu a vláda nerozhodne o podpoře technického vzdělávání, a to i v podobě daňových úlev pro firmy, podporující toto vzdělávání, průmyslu hrozí odchod investorů a omezování výroby," vysvětlil Hanák.
"V tuto chvíli potřebuji stovku nástrojářů. Bohužel na trhu práce nejsou a já musím odmítat zakázky," uvedl Pavel Juříček, předseda představenstva Brano Group a viceprezident SP ČR. Stejný problém zmínil generální ředitel Agrostroj Pelhřimov a Manažer roku 2011 Lubomír Stoklásek s poukazem na to, že na trh přichází pouze pětina potřebných technicky vzdělaných pracovníků.
V souvislosti s problematickou podporou spolupráce mezi technicky zaměřenými školami a konkrétními společnostmi z oboru zároveň ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) navrhl změnu zákona o dani z příjmu ve prospěch firem podílejících se na technickém vzdělávání. "Stát musí dát najevo, jaké obory potřebuje," tvrdí ministr Martin Kuba.