"Za zkrácením lhůty splatnosti stojí fakt, že si firmy uvědomují vyšší pravděpodobnost zpoždění platby. V průměru je totiž 32 procent českých faktur zaplaceno se zpožděním, nejčastěji však do 15 dnů po uplynutí lhůty splatnosti. Zkrácením této lhůty tak firmy dosahují dřívějších plateb, a to v průměru o šest dnů," vysvětlila Markéta Stržínková, ředitelka pojišťovny Atradius pro střední a východní Evropu.
Ve srovnání s ostatními zeměmi patříme k podprůměru, ve východní i západní Evropě je pozdě splaceno 29 procent faktur. Přesto se české podniky nepatrně zlepšily, na podzim roku 2011 bylo pozdě splacených faktur 33 procent.
Pravděpodobnost, že bude faktura uhrazena po lhůtě splatnosti, je v České republice stejně vysoká u faktur vystavených tuzemským i zahraničním zákazníkům. Hlavním důvodem zpoždění plateb jsou problémy s likviditou (jako hlavní důvod zpoždění plateb uvedlo 81 procent respondentů problémy s dostupností finančních prostředků).
Paradoxně se snížil i podíl firem, které poskytují slevu za předčasné splacení faktur. "Jde přitom o trend, který je v zahraničí stále hojněji využíván, zvyšuje platební morálku a vede k vylepšení firemního cashflow," uvedla Stržínková. Slevu nabízí jen 21 procent českých respondentů, ještě na podzim 2011 přitom tuto formu slevy poskytovalo 25 procent firem. Ve východní Evropě slevu poskytuje 28 procent firem, v západní dokonce 34 procent.
Průzkum potvrdil, že čeští respondenti dávají přednost odloženým splatnostem především z důvodu navázání dlouhodobých obchodních vztahů. Týká se to jak obchodování s tuzemskými podniky, tak i se zahraničními subjekty. Právě zahraničním obchodníkům prodávají čeští respondenti na splatnost ochotněji, míří k nim 37 procent zakázek, k tuzemským jen 24 procent. Celkově v průměru jde o 31 procent zakázek. Jde však o výrazně sestupný trend oproti loňským 46 procentům faktur s odloženou splatností, v roce 2010 jich dokonce bylo 84 procent.
V následujících šesti měsících podle průzkumu vzroste u firem uplatňování aktivní správy pohledávek, jakožto nástroje sloužícího k ochraně firmy před riziky souvisejícími s pozdním hrazením pohledávek nebo jejich nedobytností. Celkem 10 procent respondentů uvedlo, že v tomto období zintenzivní sledování finanční situace a schopnosti splácet zákazníka, což je plně v souladu s očekáváním.
Společnost Atradius zpracovává pravidelné mezinárodní průzkumy platební morálky mezi podniky a výsledky průzkumu zveřejňuje v publikaci nazvané Barometr platební morálky. Aktuální výsledky vycházejí z odpovědí respondentů z 820 firem ze čtyř zemí východní Evropy (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko). Pro lepší porozumění firma výsledky pro východní Evropu srovnala s výsledky Barometru platební morálky 2012, který zahrnuje 2886 firem ze 14 zemí západní Evropy (Belgie, Dánsko, Francie, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Rakousko, Řecko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko a Velká Británie).
Předepsaná doba splatnosti ve vybraných zemích (dnů)
Pořadí |
země | dny |
1. | Rakousko | 21,3 |
2. | Německo | 22 |
3. | Švédsko | 24,6 |
4. | Velká Británie |
25,1 |
5. | Nizozemsko | 25,4 |
6. | Švýcarsko | 29,8 |
7. | Francie | 35,7 |
8. | Česko | 44,4 |
9. | Itálie | 52,8 |
10. | Španělsko | 67,8 |
11. | Řecko | 74,6 |
12. | Turecko | 84,7 |
Zdroj: Atradius – Platební morálka 2012