Umístění: Jižní Morava Ekonomika Průzkum ukázal, že Jihomoravany nejvíce přitahují knihy a památky

Průzkum ukázal, že Jihomoravany nejvíce přitahují knihy a památky

kostel petrov brnoBrno, 25. dubna 2022 – Kultura je nedílnou součástí života pro polovinu Čechů. To ukázal průzkum Kanceláře Kreativní Evropa, který mapoval konzumaci kultury v České republice. Průzkum se soustředil i na jednotlivé regiony. Obyvatelé Jihomoravského kraje čtou více než průměrní Češi. Téměř tři pětiny Jihomoravanů sáhnou po knize alespoň jednou do měsíce. Naopak koncerty současné hudby, divadla či festivaly místní tolik nenavštěvují.

 

Průzkum pro Kancelář Kreativní Evropa, která je českým zastoupením stejnojmenného programu Evropské unie na podporu kulturních a kreativních odvětí, zjišťoval vztah Čechů ve věku 18 až 65 let ke kultuře.

Z průzkumu, kterého se účastnilo 1500 respondentů, vyplynulo, že Češi jsou národem výletníků a pravidelnými návštěvníky hradů a zámků. Na Jižní Moravě takto tráví čas alespoň jednou ročně 80 % místních, a to napříč všemi generacemi. V republikovém srovnání tak patří Jihomoravané mezi nejzapálenější výletníky.

mlady cech

Nižší návštěvnost divadel i koncertů
Návštěvníky po dlouhé uzávěře konečně vítají také kulturní organizace. Data z výzkumu Kanceláře Kreativní Evropa ukázala, že mezi Čechy je 40 % pravidelných divadelních diváků, kteří na činohru vyrazí alespoň jednou ročně. V Jihomoravském kraji je počet pravidelných diváků nižší, kolem 35 %. A zatímco na koncerty současné hudby chodí pravidelně alespoň jednou za rok polovina Čechů, na Jižní Moravě na koncert ročně zavítá jen 40 % lidí.

„Z průzkumu vyplynulo, že za živou kulturou vyrážejí častěji obyvatele větších měst, kde je kulturní nabídka frekventovanější a pestřejší. Dvě pětiny Jihomoravanů navštěvují koncerty současné hudby alespoň jednou ročně. Necelá polovina z nich navštíví muzeum nebo galerii také jednou do roka. Mnohem menší procento lidí oproti českému průměru nikdy nenavštívilo koncert vážné hudby nebo operu či balet,“ říká Magdalena Müllerová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura.

Z celorepublikového průzkumu vyplynulo, že pro polovinu Čechů jsou kultura a kulturní akce opravdovou součástí jejich života, druhá polovina tráví volný čas kulturou spíše příležitostně. Tím hlavním důvodem však není věk nebo vzdělání. Výsledky ukazují jasnou souvislost mezi frekvencí návštěv kulturních akcí a bydlištěm respondentů. Šest procent Čechů jsou kulturní nadšenci, kteří vyráží za kulturou i za hranice, po Evropě jezdí nejčastěji na hudební festivaly a do galerií, to se týká především mladých do 26 let.

„Průzkum nám ukázal, že Jihomoravané sice navštěvují kulturní akce, ale řada z nich pouze jednou ročně. Což vyplývá z nabídky v místě bydliště. Zájem ale u obyvatel menších měst není výrazně nižší. 35 % obyvatel z celého kraje jezdí za kulturou i na delší vzdálenosti, třeba do hlavního města. Chování diváků je třeba neustále sledovat a hledat nové způsoby přístupu ke kultuře. Jedním z možných řešení může být například to, že umělci budou jezdit za diváky a ne naopak,“ doplňuje Müllerová.

prumerny cech

Stříbrné plátno stále láká
Multiplex i klasické jednosálové kino navštíví alespoň jednou ročně polovina obyvatel Jihomoravského kraje. Obyvatelé menších měst si přitom na multiplexy moc nepotrpí a častěji navštíví kino v okolí svého bydliště.

„Pro mnoho Čechů je kino v jejich městě ústředním kulturním centrem. V rámci sítě Europa Cinemas proto program Kreativní Evropa MEDIA podporuje právě taková kina, která pro diváky představují přidanou hodnotu a připravují i další aktivity nad rámec promítání. V Jihomoravském kraji jsou to brněnská kina Scala a Art, kino Panorama v Boskovicích a Sokolský dům ve Vyškově,“ říká Vladimíra Chytilová, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa MEDIA.

V době uzavření kin vzrostla obliba streamovací platforem. Zkušenost s nimi má již 81 % lidí z celé republiky, v Jihomoravském kraji je sleduje měsíčně téměř 60 % obyvatel. Z nejmladší generace do 36 let jde pak o třičtvrtě respondentů, což je republikový nadprůměr. „Co se týče výběru filmů, tak v Jihomoravském kraji s přehledem vítězí česká produkce. Upřednostňuje ji valná většina respondentů,“ doplnila Chytilová.

Co Čech, to muzikant?
Dle průzkumu, který pokrýval i kulturně zaměřené volnočasové aktivity obyvatel, již toto oblíbené úsloví bohužel neplatí. Ve volném čase si na nástroj zahraje jen 12 % Jihomoravanů. A že tradice v tomto kraji ještě nevymřely, ukazuje také počet lidí, kteří se ve volném čase věnují výtvarnému umění, ručním pracím či užitému umění, jako je třeba výroba keramiky nebo řezbářství. Zkušenosti s nimi má polovina obyvatel Jihomoravského kraje.


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci