"Zvýšení spotřební daně nejen že nepřineslo více prostředků do státní pokladny, ale ani neomezilo intenzitu silniční dopravy na našem území. Je proto nezbytné, aby zákonodárci tuto situaci urychleně řešili. S každým dnem nečinnosti přichází stát o daňové příjmy od řidičů, kteří se po ČR pohybují, ale netankují zde," uvedl autor studie o spotřební dani Aleš Rod z Liberálního institutu.
Sazba daně by se podle názoru zmíněných ekonomů měla snížit o 2 až 2,10 Kč na litr motorové nafty. Od počátku loňského roku totiž daň o jednu korunu na litr stoupla, ale výnos z této daně naopak poklesl.
Rod svou studií doložil, že firmy, které provozují nákladní dopravu, raději tankují v zahraničí, kde je nafta levnější. Tyto firmy se přitom podle údajů studie podílejí na spotřebě nafty 60 procenty.
Pro současná nákladní auta s přídavnými nádržemi není problém jet například ze Španělska do Česka a zpět, aniž by bylo nutné natankovat. Z toho důvodu nejsou vázáni na konkrétní zemi a tankují tam, kde je nafta nejlevnější.