"Nepřekročitelnou podmínkou pro každé hledání kompromisu mezi vládou a kraji je uznání platnosti memoranda ze strany vlády," prohlásil Hašek. Dokument v roce 2009 podepsal kabinet Jana Fischera a krajům měl garantovat na lokálky každoroční dotaci 2,6 miliardy korun. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ale platnost memoranda odmítl, krajům chce pro příští rok peníze snížit a ty se kvůli tomu chtějí soudit.
Právě kvůli avizovanému soudnímu sporu byl v pátek z dozorčí rady Českých drah (ČD) odvolaný zástupce regionů, moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas (ČSSD). "Pan premiér mi potvrdil, že požádal ministra dopravy Dobeše, aby hejtmana Palase kvůli soudu odvolal," řekl Hašek. "Vláda se zjevně bojí, abychom nenašli v ČD důkazy, které by pomohly dokázat, že máme pravdu," zlobil se šéf hejtmanů a 1. místopředseda ČSSD.
Ministr Dobeš v září informoval veřejnost, že se s kraji dohodl na kompromisu. Podle něj měl stát původně avizované dvě miliardy na regionální železniční dopravu navýšit o 300 milionů korun. Dalších 150 milionů pak měly přidat kraje a také uspořit ČD. "Jednali jsme, ale ruku jsme si na to nedali. Pan ministr nám sliboval něco, co pak na vládě neprosadil," postěžoval si Hašek.
Šéf rezortu financí Kalousek a s ním i premiér Petr Nečas (ODS) totiž dál odmítají platnost memoranda. Kalousek byl ochotný maximálně přistoupit na to, že vláda udělá politickou deklaraci, jak chce regionální spoje financovat do konce svého volebního období, a ne až do roku 2019. Na straně hejtmanů jsou přitom odboráři, na posledním jednání tripartity se ale s vládou na ničem nedohodli.
Úterý bude pro ministra Dobeše železničním dnem. Před odpoledním jednáním s kraji totiž na svém ministerstvu dopoledne přijme šéfa firmy Student Agency, pod kterou spadá i konkurent ČD RegioJet, Radima Jančuru. Ten chce po trati Praha – Ostrava dostat svoje žluté rychlíky na železnici mezi Prahou a Brnem.