Brno, 10. května 2010 (MEDIAFAX) - V Brně začala v pondělí týdenní kampaň upozorňující veřejnost na nebezpečí rakoviny tlustého střeva a konečníku. Sdělila to mluvčí kampaně Adriana Zámečníková s tím, že lidé se mohou seznámit s prevencí i úskalími onemocnění v brněnském nákupním středisku Olympia.
"Česká republika drží světový primát v počtu lidí, kteří rakovinou tlustého střeva a konečníku onemocněli," připomněla Zámečníková. Rakovina tlustého střeva a konečníku je v Česku jedním z nejčastějších nádorových onemocnění. Ve srovnání s jinými státy je v zemi výskyt tohoto onemocnění u mužů dokonce nejvyšší, výskyt u žen dosahuje osmé až deváté pozice v celosvětovém pořadí.
Každý rok je v České republice zhoubný nádor tlustého střeva či konečníku diagnostikován u více než 8300 osob.
Hlavní roli v osvětové kampani cílené na prevenci onemocnění hraje ohromná maketa tlustého střeva. "Poprvé bude mít česká veřejnost možnost získat důležité informace o jednom z největších nádorových zabijáků – rakovině tlustého střeva a konečníku – pomocí obří makety tlustého střeva. Maketou o rozměrech devět krát čtyři metry se dá procházet jako tunelem a lidé si budou moci prohlédnout, jak tlusté střevo vypadá uvnitř," řekla ředitelka pořádajícího sdružení Onkomaják Pavla Šlosserová.
Lidé podle ní uvidí nejen zdravou sliznici, ale názorně také choroby, které tlusté střevo nejčastěji postihují. "Nejzávažnější je pochopitelně rakovina tlustého střeva a konečníku," řekla. "Zkušenost s rakovinou tlustého střeva a konečníku, i když třeba jen zprostředkovanou, má vysoký podíl obyvatel. Téměř čtyři lidé z deseti uvádějí, že v jejich blízkém okolí někdo touto chorobou onemocněl," upozornila Šlosserová.
K prevenci choroby je podle ní nezbytný screening, jehož hlavním přínosem je lepší prognóza nově diagnostikovaných pacientů. "Plošný screening na úrovni celé populace umožňuje odhalit léčitelné nádorové onemocnění již v jeho časných stadiích, kdy pacienti ještě nemají potíže a příznaky nemoci se neprojevují," uvedla Šlosserová.
Maketa v Olympii stojí na „točně“ – v prostoru naproti vchodu do prodejny nábytku ASKO v pasáži Fashion Mall. Návštěvníci se podle Šlosserové na místě mohou poradit i s přítomnými odborníky – zdravotními sestrami ze specializovaných pracovišť, případně studenty pátých a šestých ročníků lékařských fakult.
Maskotem kampaně se stala kreslená postava Rudy Pivrnce. Její autor, kreslíř Petr Urban, dokonce sám kolonoskopické vyšetření absolvoval a svoji zkušenost výtvarně ztvárnil v komiksu. To získá každý, kdo prohlídku nafukovací makety tlustého střeva v Olympii absolvuje. "Současně dostane i potřebné informace o pracovištích v Česku, která vyšetření tlustého střeva a konečníku provádějí," upozornila Šlosserová.
Osvětová kampaň navštíví po Brně další česká města – Olomouc, Pardubice, Jihlavu a Hradec Králové.