Umístění: Jižní Morava Zdravotnictví Zahoďte příbory, pojďte si hrát! Centrum v Kuřimi pomáhá řešit nechuť k jídlu u dětí

Zahoďte příbory, pojďte si hrát! Centrum v Kuřimi pomáhá řešit nechuť k jídlu u dětí

Kuřim, 2. června 2022 - Překvapivě velkou část rodičů trápí problém s dětmi, co nerady jedí, či mají k některým potravinám vyslovený odpor. Vyzkoušeli snad vše od přemlouvání k výhrůžkám a nefunguje nic. Dagmar Jurišová, zakladatelka spolku Kouzelen z. s. přichází od září s novým během online kurzu Nejedlíci pro všechny rodiče, kteří chtějí svým dětem pomoci změnit jídelníček, hlavně změnit přístup k jídlu samotnému.

Kouzelen 2223

 

Na kuřimské Centrum speciálně pedagogické podpory Kouzelen se obrátilo už 41 rodin s těmito starostmi. „Problém s příjmem potravy a neschopností pozřít určitý typ potravin se objevuje hojně u dětí, které jsou předčasně narozené, děti dlouhodobě zasondované , děti s poruchou autistického spektra nebo děti, které v prenatálním období či při porodu prodělaly nějaké trauma“ vysvětluje Dagmar Jurišová. „Jídlo je pro takové děti příliš takzvaně smyslově náročné. Jejich smysly jsou samy o sobě přetížené a příliš citlivé na nové, neznáme podněty. Typicky se podobný problém prvně objevuje při přechodu na pevnou stravu,“ říká. Kurz Nejedlíci je šestitýdenní praktický online kurz, který si klade za cíl pomoci rodičům se změnou přístupu dětí k jídlu a potravinám jako takovým.

Dagmar Jurišová je máma dvou synů, z nichž jeden má Aspergerův syndrom. A právě díky němu svůj pohled na svět hodně změnila a založila Kousák a Kouzelen. Z role personalistky se tak ocitla mezi pomůckami pro děti se speciálními potřebami. V tomto světě se jí zalíbilo a problematice se začala věnovat na profesionální úrovni. Absolvovala nespočet odborných seminářů včetně Snoezelen terapeutky a aktuálně si své vzdělání rozšiřuje o studium speciální pedagogiky se specializací na etopedii. Díky svým znalostem, a hlavně osobním zkušenostem s výchovou dítěte s PAS (poruchou autistického spektra) je proto ideálním terapeutem a partnerem pro rodiče s dětmi, kteří za ní přicházejí.

„Ve své terapeutické praxi jsem zjistila, že problém s příjmem potravy má relativně velké procento dětí a jejich rodiče jsou bezradní, protože ani pediatr jim s tím nedokáže pomoci. Nechala jsem se inspirovat přední americkou klinickou logopedkou Debrou C. Lowsky, MS, CCC-SLP, specializující se na poruchy příjmu potravy u dětí, a připravila jsem online kurz, který pomůže rodičům změnit přístup jejich dětí k jídlu. Kurz přenáší jídlo do pro děti, dokonce i rodiče, zcela jiného kontextu. Zahazujeme při něm lžíce, nože, talíře a potraviny se stávají naší hračkou. Od syrových potravin se dostáváme k vařeným, ať už studeným či teplým, a seznamujeme se s různou konzistencí“ komentuje Dagmar Jurišová. Dítě se díky tomuto přístupu s primární, průmyslově nezpracovanoupotravinou postupně seznamuje prostřednictvím všech smyslů. Jeho mozek se tak učí jídlo akceptovat a pomaličku si na něj přivyká. Dítě se tak postupně zbavuje svého bloku vůči jídlu.

Děkuji za vše. Konečně mi někdo řekl, že jsem normální, že moje dítě je normální. A dostala jsem jasný návod, co mám dělat. Vím, že je to běh na dlouhou trať. Ale pro mě je rozhodující vědomí, že to jde, a že to společně můžeme zvládnout!“ nadšeně reaguje maminka Markéta, účastnice pilotního běhu online kurzu Nejedlíci.

Kurz je koncipován do šesti týdnů. Každý týden obdrží účastníci nové video s aktivitami, které je během následujícího týdne společně s dětmi čekají. Na každý týden jsou připraveny také pracovní listy s nákupním seznamem a popisem aktivit představených ve videu, včetně tzv. doplňkových aktivit pro starší děti. Ty jsou zaměřeny více na zkoumání jídla – v jedné z nich děti na příklad nejprve zváží celé rajče, pak z něj vymačkají rukou šťávou a zváží znovu. Ačkoliv se šest týdnů zdá jako dlouhá doba, po jejich uplynutí zůstávají maminky s terapeutkou Dagmar Jurišovou i nadále v kontaktu, protože některé děti potřebují pro posun tolerančních mezí podstatně více času. Skutečnost, že absolvováním kurzu spolupráce a podpora ze strany Nejedlíků nekončí, je proto pro rodiče podstatná.

Výsledky a pokroky jsou i pro samotnou Dagmar občas překvapující a vždy ji velice mile potěší. „Barunka se mnou v týdnu v kuchyni připravovala listové taštičky. Před kurzem by na syrové těsto nebyla vůbec schopna sáhnout. A teď – namáčí si ruce ve vodě a ťupká společně se mnou“, nadšeně komentuje posun hranic, přibližně v polovině kurzu, u své dcery maminka Eva. „Náš Tobiáš do svého jídelníčku zařadil nové barvy“, směje se účastnice kurzu, maminka Markéta. „Nově nám přibyla oranžová, žlutá a červená, které absolutně odmítal, jedl pouze bílou a pevně věřím, že i další barvy se stanou součástí jeho jídelníčku také.“, dodává. Rodiče dětí tak vidí, že bloky, které děti k jídlu měly, postupně po malých krůčcích odstraňují. Znovu získali jistotu, že na jejich problém existuje řešení. A s touto jistotou jde ruku v ruce také určité uklidnění, že se dá vše zvládnout. A právě klid rodičů je pro vývoj dítěte zásadní.


Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci