"Přechod jsme zablokovali na půl hodiny, uvolnili jsme jej v sedmnáct hodin," řekl mluvčí občanského sdružení pro stavbu obchvatu Kuřimi Miloslav Kolařík. Dodal, že protestující tu a tam nechali auta projet, aby nezahltila celé město - po silnici totiž denně projíždí v průměru 21 500 vozidel.
Policisté o chystané blokádě dopředu věděli a připravili se na ni. "Dopravu jsme směrovali na objízdné trasy," řekl policejní mluvčí Bohumil Malášek. Hlídky se podle něj řídily a odkláněly dopravu na třech místech - na příjezdu do Kuřimi u vesnice Česká, na hranicích města poblíž závodu Prefa, kde se kříží silnice R43 s Blanenskou ulicí a na příjezdu do Kuřimi ve směru od Tišnova na křižovatce Tišnovské a Zámecké ulice.
"Provoz nebyl v průběhu blokády extrémně velký. Řidiči o ní dopředu věděli a zařídili se zřejmě podle toho," řekl Malášek. Dodal, že v případě hrozícího konfliktu byla nicméně policie připravena zjednat pořádek. "Vše se odehrálo v poklidu, nějaké troubení aut a pár nadávek bylo slyšet, situace ale nebyla nijak vyhrocená," řekl policista. Hlídky nemusely nijak zasahovat.
Lidé v Kuřimi zablokovali hlavní tah z Brna do Tišnova proto, aby dali odpovědným institucím i jednotlivým politikům na krajské úrovni najevo, že situace s tranzitní dopravou přes Kuřim považují již delší dobu za neúnosnou. "Vyžadujeme účinné řešení prostřednictvím jižního obchvat města," nechal se slyšet Kolařík.
Občanské sdružení i většina občanů Kuřimi podle něj chce míst v obci skutečný obchvat, za který považuje 2500 lidí podepsaných pod peticí jeho jižní variantu. "Žádáme, aby variantu jižního obchvatu krajský úřad i projektanti nadále rozvíjeli a posuzovali jako skutečné řešení problému Kuřimi s tranzitní dopravou," zdůraznil Kolařík.
Občanské sdružení hodlá podle svého mluvčího v protestech proti přijetí severní varianty obchvatu města pokračovat i nadále, po skončení páteční blokády. "S dalšími konkrétními kroky počkáme až poté, co hejtmanství zásady územního rozvoje přijme," upřesnil Kolařík. "Pokud v nich bude skutečně pouze severní spojka, zvážíme další opatření, včetně případné soudní žaloby proti přijatému dokumentu," dodal Kolařík.
Nový obchvat Kuřimi bude součástí zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, který je těsně před schválením. Tento klíčový dokument pro rozvoj jižní Moravy řeší mimo jiné uspořádání silniční sítě včetně trasování rychlostní silnice R43 a souvisejících dopravních staveb. V oblasti Kuřimi navrhuje pro spojení budoucí silnice R43 a současné svitavské silnice I/43 pouze takzvanou severní spojku. Existuje však ještě jedno řešení – jižní obchvat města Kuřimi - a to vesměs podporují sami obyvatelé města.
Jihomoravský krajský úřad se podle Kolaříka rozhodl preferovat pouze severní spojku, přestože měl k dispozici rozsáhlý srovnávací materiál – studii obou variant, zpracovanou renomovanou poradenskou firmou. "V této srovnávací analýze vyšly tři ze čtyř parametrů ve prospěch jižní varianty a jedna byla neutrální," řekl Kolařík. Náklady na stavbu obchvatu jsou pak podle něj u obou variant trasy srovnatelné.