Návrh je implementací několika evropských směrnic, z nichž zásadní je požadavek Bruselu na částečnou liberalizaci osobní železniční přepravy, aby na jednotlivé železniční sítě mohli částečně vstupovat i přepravci z jiných zemí EU.
Samotná směrnice však obsahuje omezení, že v oblasti osobní dopravy má být na rozdíl od dopravy nákladní (která je již zcela liberalizována) povoleno její provozování zahraničním přepravcům pouze v případě, že půjde o dopravu mezinárodní. Mezinárodní přepravou se pro účely tohoto zákona rozumí přeprava mezi dvěma státy Evropské unie.
Další omezení spočívá v tom, že mezinárodní přeprava nesmí mít větší vliv na přepravu vnitrostátní. Podle ministerstva dopravy to znamená, že tato doprava se musí prakticky výhradně orientovat na přepravu mezi členskými státy EU a jen minimálně zasahovat do vnitrostátních spojů.
Ministerstvo dopravy plánuje směrnici implementovat jen v nejmenším možném rozsahu, takže v českém právním řádu by se mělo v podstatě změnit jen ustanovení, které od každého dopravce požaduje registraci v obchodním rejstříku. Na dopravce, kteří poskytují mezinárodní přepravu, by se toto ustanovení dále vztahovat nemělo.
Zmíněný pozměňovací návrh hospodářského výboru se týká pouze zpřesnění kritérií, které musí splňovat fyzická osoba, jež chce osobní drážní dopravu v ČR provozovat.
Novela implementuje i další směrnice, které například požadují harmonizovaný doklad opravňující k řízení drážních vozidel či zavádějí některé jednotné standardy bezpečnosti.