Inzerce
Umístění: Jižní Morava Doprava Unikátní technologii testují na odpočívadle D52, má zabránit „kolejím“

Unikátní technologii testují na odpočívadle D52, má zabránit „kolejím“

Skanska Odpocivka-Rajhrad Whitetopping 1Brno, 24. září 2020 – Řidiči si už nemusí ničit auta na teplem a těžkou dopravou zvlněném asfaltovém povrchu. Zabrání tomu v ČR poprvé použitá technologie opravy pomocí tenké betonové vrstvy Whitetopping, kterou specialisté Skanska v těchto dnech dokončují na levé odpočívce dálnice D52 u Rajhradu. Použita zde byla i nově v ČR vyvinutá asfaltová směs ResiSkan, která je vysoce odolná proti tvorbě trvalých deformací a vzniku mrazových trhlin.

Whitetopping je špičková technologie využívaná především v USA a některých evropských zemích. Jde o opravy vozovek pomocí tenké betonové vrstvy, kdy se po částečném odfrézování využívá stávající asfaltová vrstva společně s novou betonovou vrstvou jako dvouvrstvý kompozit.

„Tato technologie těží z výhodných vlastností obou materiálů a je tedy efektivnějším a ekologičtějším řešením ve srovnání s kompletním odstraněním vozovkových vrstev. Vhodná je hlavně tam, kde se počítá se stáním nebo pomalou jízdou těžkých nákladních vozidel. Investor stavby, Ředitelství silnic a dálnic ČR plně podporuje využití této špičkové technologie a rozhodlo se proto Whitetopping pilotně vyzkoušet právě na odpočívce Rajhrad,“ říká vedoucí technického rozvoje a inovací společnosti Skanska Bohuslav Slánský.

Součástí projektu je i monitoring stavu opravy, na kterém Skanska spolupracuje s ČVUT v Praze. Získaná data pomohou vyhodnotit funkčnost této inovativní technologie.

Na levé odpočívce Rajhrad pracovníci Skanska navíc zkušebně položili také vlastní asfaltovou směs ResiSkan, kterou vyvinuli ve spolupráci s VUT Brno a ČVUT v Praze. Směs je navržena mimo jiné s ohledem na extrémní zatížení těžkou dopravou a odolnost proti vzniku trhlin při nízkých teplotách.

Oprava odpočívek na D52, km 10,5 byla zahájena počátkem srpna letošního roku. Zahrnuje odvodnění, vybudování nové kanalizace a odlučovačů ropných látek, výměnu sloupů a vedení veřejného osvětlení a nové asfaltové a betonové povrchy obou odpočívek včetně dopravního značení. V průběhu oprav jsou uzavřeny obě odpočívky, provoz přímo na D52 není nijak omezen. Veškeré práce Skanska dokončí letos v listopadu. Levá odpočívka bude zprovozněna 30.10., pravá pak 22. 11. 2020.

Foto: SKANSKA