ČTÚ na svých internetových stránkách zpřístupnil pro veřejnost cenový barometr, který nabízí interaktivní zobrazení vývoje maloobchodních cen u vybraných služeb elektronických komunikací v ČR. Konkrétně se jedná o ceny za volání z mobilních telefonů a o ceny za pevný přístup k internetu.
"V cenovém barometru získává veřejnost názorný a graficky přehledně ztvárněný nástroj, který jí bude poskytovat informace o celkovém vývoji vybraných cen v čase," říká Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ. Podle jeho slov jde o dílčí, avšak důležitý krok, který ČTÚ již dříve slíbil učinit. "Nicméně tím hlavním úkolem v oblasti ochrany spotřebitele zůstává zejména průběžná kontrola náležitostí smluvních podmínek, kontrola obchodních praktik a dozor nad transparentností podmínek služeb, jejich cen a tarifů," dodává Dvořák.
Barometr porovnává maloobchodní ceny mobilních telefonních služeb společností Telefónica, T-Mobile a Vodafone. Ceny jsou srovnávány pomocí spotřebních košů. Ty reprezentují podle množství odebíraných služeb tři typy zákazníků: malého, středního a velkého. Barometr dále zobrazuje vývoj celkové (reálné) průměrné ceny za minutu volání uplatňované na národním trhu, a to souhrnně za všechny tři mobilní operátory.
Ceny u vybraných služeb jsou srovnávány podle metodiky ČTÚ. Ta je zájemcům přístupná na úvodní stránce barometru.
Cílem cenového barometru není srovnávat nabídky individuálních poskytovatelů služeb elektronických komunikací a sloužit tím uživatelům k výběru nejvhodnější nabídky, ale poskytnout informace o vývoji cen v čase.
Období | Průměrná cena (v Kč. / min.) |
2005 | 4,65 |
2006 | 4,84 |
2007 | 4,43 |
2008 | 3,81 |
2009 | 3,17 |
2010 | 2.99 |
1. pololetí 2011 | 2,65 |
2011 | 2,45 |
1. pololetí 2012 | 2,18 |
Zdroj: ČTÚ (http://www.ctu.cz/ctu-informuje/srovnavaci-prehled-cen-a-podminek/cenovy-barometr.html)