Podle výsledků průzkumu, který pro HSBC zpracovala agentura Aspectio Research, spatřuje svou konkurenční výhodu v inovativnosti produktu a lepších technologiích pouze 11 procent respondentů. Téměř čtvrtina exportních společností vidí svou hlavní konkurenční výhodu v tradici českého exportu a obdobný počet v nižší ceně, než jakou nabízí zahraniční konkurence.
„Je zřejmé, že tradice českého exportu ztrácí svou konkurenční výhodu a nízká cena je dlouhodobě neudržitelná,“ uvedl k výsledkům výzkumu Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC. Firmy, které chtějí na zahraničních trzích uspět, by podle Nymburského měly zaměřit svou pozornost a investice právě do oblasti inovací a nových technologií.
Zneklidňující je podle HSBC také to, že české malé a střední exportní firmy příliš nereagují na globální trendy světového obchodu. „Stále je patrná velká závislost exportérů na Evropské unii. Nedostatečná je orientace na Asii, Latinskou Ameriku a ostatní rozvíjející se trhy,“ řekl Nymburský. O vývozu mimo země Evropské unie uvažuje podle průzkumu pouze 23 procent českých exportérů.
„Je zřejmé, že se čeští exportéři stále nedostatečně orientují na výše uvedené, které by pro ně mohly představovat výrazný potenciál,“ potvrdil stanovisko HSBC David Füllsack, ředitel zahraničního odboru Hospodářské komory ČR. Společnosti by podle Füllsacka neměly kromě inovací podceňovat ani marketingovou podporu. Například prostřednictvím Hospodářské komory může v současné době exportní firma získat podporu ve výši až 120 tisíc korun na jednu veletržní účast v rámci projektu agentury CzechTrade „Společné výstavy a veletrhy”.
Většina českých firem podle výsledků výzkumu navíc riskuje, že nedostane zaplaceno. Celých 93 procent z dotázaných podniků totiž používá pouze hladké platby, u kterých je zvýšené riziko nezaplacení za dodané zboží. Přitom podobný průzkum platebních instrumentů v EU prokázal většinový podíl dokumentárních akreditivů a bankovních záruk, kde je riziko eliminováno na minimum.
Exportní výzkum realizovala HSBC v rámci projektu HSBC Grant, který je zaměřený na podporu zahraničního obchodu. Projekt je financovaný soukromou sférou a je určen na konkrétní a dlouhodobou podporu českých firem, které aktivně exportují své zboží a služby.
HSBC Bank v ČR působí na českém trhu od roku 1997. Poskytuje služby firemního bankovnictví pro korporátní klienty se zaměřením na mezinárodní obchod a zahraniční transakce. Kromě bankovních operací zahrnují služby české pobočky HSBC správu peněz, financování provozního kapitálu a investic, akviziční financování, projektové a exportní financování, devizové obchody, řízení úrokového rizika a faktoring.