„Šok v lékárně, informuj všechny! Do minulého týdne jsem to netušil, ale Romové nemusí za léky platit.“ Těmito slovy začíná zpráva, která se v posledních týdnech lavinovitě rozšířila českým internetem. Zejména mezi uživateli sociálních sítí vzbudila značný rozruch.
Rozhořčení nad údajnou nespravedlností si vyžádala dokonce oficiální reakci Ministerstva práce a sociálních věcí. „Šok v lékárně“ přitom není nic jiného než více či méně vážně se tvářící fáma, pro které se na internetu vžilo označení hoax.
„S hoaxem se podle našeho výzkumu v ČR za poslední rok setkalo 26 procent uživatelů internetu,“ prozradil generální ředitel Microsoft ČR Roman Cabálek.
Zmíněná „kachna“ se podle monitoringu společnosti Hoax.cz, která poplašné zprávy sleduje již jedenáct let, objevila letos v dubnu. V říjnu už byla nejrozesílanější fámou české sítě. Za ní v pomyslném žebříčku figuruje lživá zvěst o tom, že mlékárny mohou prošlé mléko pětkrát přepasterizovat a vrátit do prodeje.
Na třetím místě je „Life Is Beautiful.“ Oproti předchozím hoaxům se již jedná o nebezpečí pro ty uživatele, kteří mu uvěří. Varuje před neexistujícím virem a nabádá k přeposlání na adresy všech kontaktů uživatele. Navíc zneužívá pověst firem Microsoft a Norton, jejichž jménem se zaštiťuje. Právě zneužívání identity renomované firmy se stává významným novým rizikem.
„Poškození jsou po celou dobu internetové komunikace přesvědčeni, že jsou v kontaktu se skutečnými zástupci firmy,“ uvedl Karel Kuchařík z Policejního prezidia. „Že se stali obětí podvodu, se často dozvídají i s odstupem několika týdnů.“