Umístění: Jižní Morava Ekonomika Lidé nepřestávají věřit internetovým fámám, ty mohou způsobit vážné škody

Lidé nepřestávají věřit internetovým fámám, ty mohou způsobit vážné škody

Praha, 5. listopadu 2011 (MEDIAFAX) - Lidé nepřestávají věřit internetovým fámám. Ty poškozují známé firmy a důvěřivé jednotlivce přivádějí do zoufalých situací, vyplývá z monitoringu společnosti Hoax.cz, která sleduje poplašné zprávy na internetu.

e-mail-vyhrozovani250

 

„Šok v lékárně, informuj všechny! Do minulého týdne jsem to netušil, ale Romové nemusí za léky platit.“ Těmito slovy začíná zpráva, která se v posledních týdnech lavinovitě rozšířila českým internetem. Zejména mezi uživateli sociálních sítí vzbudila značný rozruch.

Rozhořčení nad údajnou nespravedlností si vyžádala dokonce oficiální reakci Ministerstva práce a sociálních věcí. „Šok v lékárně“ přitom není nic jiného než více či méně vážně se tvářící fáma, pro které se na internetu vžilo označení hoax.

„S hoaxem se podle našeho výzkumu v ČR za poslední rok setkalo 26 procent uživatelů internetu,“ prozradil generální ředitel Microsoft ČR Roman Cabálek.

Zmíněná „kachna“ se podle monitoringu společnosti Hoax.cz, která poplašné zprávy sleduje již jedenáct let, objevila letos v dubnu. V říjnu už byla nejrozesílanější fámou české sítě. Za ní v pomyslném žebříčku figuruje lživá zvěst o tom, že mlékárny mohou prošlé mléko pětkrát přepasterizovat a vrátit do prodeje.

Na třetím místě je „Life Is Beautiful.“ Oproti předchozím hoaxům se již jedná o nebezpečí pro ty uživatele, kteří mu uvěří. Varuje před neexistujícím virem a nabádá k přeposlání na adresy všech kontaktů uživatele. Navíc zneužívá pověst firem Microsoft a Norton, jejichž jménem se zaštiťuje. Právě zneužívání identity renomované firmy se stává významným novým rizikem.

„Poškození jsou po celou dobu internetové komunikace přesvědčeni, že jsou v kontaktu se skutečnými zástupci firmy,“ uvedl Karel Kuchařík z Policejního prezidia. „Že se stali obětí podvodu, se často dozvídají i s odstupem několika týdnů.“

Ondrej Fér

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci