Audit byl reakcí na korupční aféru extajemníka Krejříče, která loni zachvátila Znojmo. "Audit začal 18. února. Po čtyřech měsících měla jeho výsledná zpráva 300 stran, na kterých byly podrobnosti tří odborů městského úřadu - majetkový, rozvoj a organizační - a činnost pěti příspěvkových organizací Znojma. Do těch spadá Správa nemovitostí, Znojemská beseda, Znojemská tepelná společnost, Městské lesy a Městská zeleň," řekla mluvčí znojemské radnice Renáta Šimečková.
"Z auditovaných subjektů nejlépe obstály Městské lesy pod vedením pana Habrdleho," sdělil Kaššai s tím, že na opačné straně spektra stojí Správa nemovitostí a odbor majetku a odbor organizační města Znojma.
"Samotnou kapitolou je rozpuštěné oddělení IT, které si namísto vykonávání vlastní pracovní náplně velmi často práci objednávalo bez výběrových řízení u externích dodavatelů," informoval starosta.
"Dodnes mi není jasné, co pan Šedivý v roli vedoucího IT na úřadě vlastně dělal. Jakmile město potřebovalo nainstalovat nový počítač nebo vyměnit toner v tiskárně, najímal si na tuto práci externí firmu, jejíž honorář činil během posledních tří let přes 5,5 milionů korun. Sám měl přitom k dispozici pět IT inženýrů," uvedl Kaššai.
Nejzávažnější pochybení našli auditoři u Správy nemovitostí, která opakovaně obcházela pravidla pro výběrové řízení. Podle Šimečkové byla typickým příkladem zakázka na rekonstrukci výtahů na ulici Pražská v roce 2009. Namísto jedné zakázky byla rekonstrukce rozdělena do několika zakázek "menšího rozsahu". Hodnotící komise složená z bývalých radních během 14 dní přidělila 8 identických zakázek "malého rozsahu," jedné společnosti.
Auditoři přišli také na nesrovnalosti u odboru rozvoje, který protiprávně manipuloval s lhůtami pro podání nabídek na výběrové řízení. Bezdůvodně je zkracoval, prodlužoval nebo v nich nestanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky.
„Auditor nás rovněž upozornil, že v jednotlivých smlouvách odboru rozvoje často docházelo k časovým nesrovnalostem, například takovým, že dílo mělo být prováděno od 1. 8. 2009 do 31. 3. 2010, přičemž smlouva byla podepsána 8. 9. 2009,“ uvedl starosta.
Řada nestandardních postupů byla také v pronájmech či prodejích městského majetku, které měl na starost odbor inženýrky Horákové.
„Auditoři se domnívají, že ve zdokumentovaných případech prodeje bytových jednotek, které byly v kompetenci majetkového odboru, existuje podezření z protiprávního jednání, zejména o podezření ze spáchání trestného činu porušování povinnosti při správě cizího majetku,“ prozradil Kaššai.
Rada města vytvořila čtyřčlennou komisi ve složení Ludvík, Hekrle, Gabrhel a Jajtner, která doporučí, jak naložit s nálezy auditora a zda město podá trestní oznámení na konkrétní osoby.