Projekt „Personal Plane“ chce vytvořit nový systém osobní letecké dopravy. „Největší prostor je v rámci programu věnován konstrukčnímu návrhu letounu, který bude šetrný k životnímu prostředí, včetně snížení hluku a emisí,“ sdělila Vanýsková.
Systém osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation Systém – PATS) je v letecké dopravě nový pojem. Osobní letadlo se má stát konkurencí osobního automobilu, pokud jde o dostupnost a snadnost použití. Navíc přináší výhodu rychlosti a plánování efektivní trasy – přímý let do požadovaného cíle. „Některé současné studie ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli a umožní vyhnout se přetíženým evropským silnicím,“ poukázala mluvčí.
Hlavním cílem projektu Personal Plane je proto konstrukční návrh letounu, přičemž důležitá kritéria pro návrh jsou bezpečnost a spolehlivost, automatizace, šetrnost k životnímu prostředí a vliv lidského činitele. Projekt bude trvat 30 měsíců a podpořila jej i Evropská komise v rámci 7. rámcového programu. Rozpočet dosahuje 4,4 milionů euro (asi 113 mil. Kč).
Za Vysoké učení technické v Brně se ho zúčastní Letecký ústav Fakulty strojního inženýrství pod vedením Antonína Píšťka a Jiřího Hlinky. Celý program vede pan Claude Le Tallec z francouzského leteckého výzkumného institutu ONERA. Konsorcium projektu Personal Plane zahrnuje organizace z 11 evropských zemí a Izraele pokrývajících různé oblasti letectví včetně průmyslu, výzkumných ústavů a univerzit.