Čisté výnosy z poplatků a provizí generuje rozdíl mezi hrubými výnosy z poplatků a provizí a náklady na poplatky a provize. Jde tedy o jakýsi „poplatkový zisk“. Po výnosech z úrokových operací (rozdíl mezi úroky z úvěrů a úroky z vkladů) jsou poplatkové výnosy druhým nejdůležitějším výnosem bank, který pomáhá pokrýt provozní náklady a často bývá jazýčkem na vahách v otázce profitability jednotlivých bankovních produktů.
„Poplatky tvoří, a v nejbližších letech se to evidentně nezmění, základní stavební kámen výnosů bank v ČR. Otázkou je míra toho, co bankovní klient u nás ještě snese. Zatím to vypadá, že dost. Nicméně nástupem další generace, která již ovládá svůj účet přes internetbanking, tedy levnějším kanálem, musejí výnosy z poplatků logicky klesat,“ uvedl Patrik Nacher, majitel serveru Bankovnipoplatky.com.
Nejvíce na poplatcích loni vydělala Česká spořitelna, která má největší klientskou základnu, a to 12,167 mld. Kč. V průměru tak její čisté výnosy z poplatků a provizí činily 386 Kč za sekundu. Na druhém místě se v poplatkovém žebříčku umístila Komerční banka (255 Kč za sekundu), třetí byla Československá obchodní banka s čistými poplatkovými výnosy 173 Kč za sekundu. Ta je zároveň jedinou bankou, u které došlo v ukazateli čistých výnosů z poplatků a provizí k meziročnímu poklesu. GE Money Bank, jež se v minulém roce umístila na čtvrtém místě (2009: 3,188 mld. Kč, tj. 101 Kč za sekundu) zveřejní výsledky za rok 2010 až v pondělí 2. května.
Je ale nutné uvědomit si, že ne všechny čisté poplatkové výnosy bankám plynou z retailového bankovnictví, tedy ze zpoplatnění bankovních služeb pro běžné klienty – fyzické osoby. „Velmi podstatnou část poplatkových výnosů banky vybírají za služby pro korporátní klienty. Ti mají mnohdy ještě méně možností, jak substituovat produkty u levnějších bank, protože nabídka není tak široká,“ upozornil analytik Aleš Rod.
Zatížení běžných klientů tak může být mnohem nižší, než naznačují hospodářské výsledky banky. Například u UniCredit Bank přes 70 procent čistých výnosů z poplatků a provizí (celkem 2,634 mld. Kč za rok 2010) činí výnosy z firemní (korporátní) divize, od retailových klientů plyne zhruba 20 procent poplatků.
Banka | Čisté poplatkové výnosy za rok 2010 | Čisté poplatky za den | Čisté poplatky za sekundu | Změna 2010 / 2009 (%) |
Česká spořitelna | 12 167 000 000 Kč | 33 334 247 Kč | 386 Kč | + 7 |
Komerční banka | 8 038 000 000 Kč | 22 021 918 Kč | 255 Kč | + 3 |
ČSOB | 5 440 000 000 Kč | 14 904 110 Kč | 173 Kč | - 2 |
GE Money Bank | Bude zveřejněno 2. 5. 2011 | - | - | - |
UniCredit Bank | 2 634 000 000 Kč | 7 216 438 Kč | 84 Kč | + 8 |
Raiffeisenbank | 1 910 000 000 Kč | 5 232 877 Kč | 61 Kč | + 20 |
Volksbank CZ | 369 000 000 Kč | 1 010 959 Kč | 12 Kč | + 5 |
LBBW Bank CZ | Bude zveřejněno v průběhu května 2011 | - | - | - |
Celkem | 38 334 000 000 Kč | 105 024 658 Kč | 1 216 Kč | + 5,2 |
Zdroj: www.bankovnipoplatky.com