Umístění: Jižní Morava Ekonomika Bankám jsme loni platili na poplatcích v průměru 1216 korun za sekundu

Bankám jsme loni platili na poplatcích v průměru 1216 korun za sekundu

Praha, 29. dubna 2011 (MEDIAFAX) -Čisté výnosy z bankovních provizí v roce 2010 stouply v meziročním srovnání o 5,2 procenta na 38,3 miliardy Kč. Jak v pátek informoval server Bankovnipoplatky.com, to představuje v průměru přes 105 milionů korun za den a 1216 Kč za sekundu, oproti 1156 korun za sekundu v roce 2009.

Penize

 

Čisté výnosy z poplatků a provizí generuje rozdíl mezi hrubými výnosy z poplatků a provizí a náklady na poplatky a provize. Jde tedy o jakýsi „poplatkový zisk“. Po výnosech z úrokových operací (rozdíl mezi úroky z úvěrů a úroky z vkladů) jsou poplatkové výnosy druhým nejdůležitějším výnosem bank, který pomáhá pokrýt provozní náklady a často bývá jazýčkem na vahách v otázce profitability jednotlivých bankovních produktů.

„Poplatky tvoří, a v nejbližších letech se to evidentně nezmění, základní stavební kámen výnosů bank v ČR. Otázkou je míra toho, co bankovní klient u nás ještě snese. Zatím to vypadá, že dost. Nicméně nástupem další generace, která již ovládá svůj účet přes internetbanking, tedy levnějším kanálem, musejí výnosy z poplatků logicky klesat,“ uvedl Patrik Nacher, majitel serveru Bankovnipoplatky.com.

Nejvíce na poplatcích loni vydělala Česká spořitelna, která má největší klientskou základnu, a to 12,167 mld. Kč. V průměru tak její čisté výnosy z poplatků a provizí činily 386 Kč za sekundu. Na druhém místě se v poplatkovém žebříčku umístila Komerční banka (255 Kč za sekundu), třetí byla Československá obchodní banka s čistými poplatkovými výnosy 173 Kč za sekundu. Ta je zároveň jedinou bankou, u které došlo v ukazateli čistých výnosů z poplatků a provizí k meziročnímu poklesu. GE Money Bank, jež se v minulém roce umístila na čtvrtém místě (2009: 3,188 mld. Kč, tj. 101 Kč za sekundu) zveřejní výsledky za rok 2010 až v pondělí 2. května.

Je ale nutné uvědomit si, že ne všechny čisté poplatkové výnosy bankám plynou z retailového bankovnictví, tedy ze zpoplatnění bankovních služeb pro běžné klienty – fyzické osoby. „Velmi podstatnou část poplatkových výnosů banky vybírají za služby pro korporátní klienty. Ti mají mnohdy ještě méně možností, jak substituovat produkty u levnějších bank, protože nabídka není tak široká,“ upozornil analytik Aleš Rod.

Zatížení běžných klientů tak může být mnohem nižší, než naznačují hospodářské výsledky banky. Například u UniCredit Bank přes 70 procent čistých výnosů z poplatků a provizí (celkem 2,634 mld. Kč za rok 2010) činí výnosy z firemní (korporátní) divize, od retailových klientů plyne zhruba 20 procent poplatků.

České banky a čisté výnosy z poplatků a provizí v roce 2010

Banka Čisté poplatkové výnosy za rok 2010 Čisté poplatky za den Čisté poplatky za sekundu Změna 2010 / 2009 (%)
Česká spořitelna 12 167 000 000 Kč 33 334 247 Kč 386 Kč + 7
Komerční banka 8 038 000 000 Kč 22 021 918 Kč 255 Kč + 3
ČSOB 5 440 000 000 Kč 14 904 110 Kč 173 Kč - 2
GE Money Bank Bude zveřejněno 2. 5. 2011 - - -
UniCredit Bank 2 634 000 000 Kč 7 216 438 Kč 84 Kč + 8
Raiffeisenbank 1 910 000 000 Kč 5 232 877 Kč 61 Kč + 20
Volksbank CZ 369 000 000 Kč 1 010 959 Kč 12 Kč + 5
LBBW Bank CZ Bude zveřejněno v průběhu května 2011 - - -
Celkem 38 334 000 000 Kč 105 024 658 Kč 1 216 Kč + 5,2

Zdroj: www.bankovnipoplatky.com

Libor Popela

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci